در مقاله « آماده ساز کودکان برای ورود به دبستان ۱» عنوان شد که هفت توانایی به عنوان توانایی های پایه هستند که بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی کودکان در دوره تحصیلی آنها به خصوص موفقیت در دبستان موثر می باشد، پنجمین توانایی که می بایستی در سال های پیش از دبستان تا قبل از ۷ سالگی بر آن کار و تمرین شود تا کودک ورزید شود مهارتهای شناختی نام دارد.
بر اساس کی تحقیق علمی کودکان ۴ ساله به طور متوسط در طول روز ۴۰۰ سوال می پرسند. « اگه دایناسورها وجود ندارن پس چرا این همه ازشون عکس و تصویر هست؟» …. و میلونها سوال دیگر که شما والدین جواب می دهید یا از سر باز می کنید یا ناقص جواب می دهید. بسیاری از والدین از خود می پرسند:«پس کی این بچه دست از حرف زدن بر می دارد؟»
در این سوال و جواب ها با فرزندتان اتفاق شگرفی در حال وقوع است. مهم ترین کار یک کودک مهد کودکی پرسیدن سوال است تا میل و بی قراریش را برای معنا دادن به دنیای اطرافش ظاهر کند. وقتی کودک سوال می کند و شما جواب می دهید و مطلب جدیدی در حرفهای شما است کودک مطلب جدید و غیر منتظره ای را تجربه می کند باید راهی برای درک و معنا بخشیدن با آن پیدا کند. از این طریق این مکالمه در حال تمرین چندین گام مهم است : مشاهده و سوال پرسیدن ، استدلال کردن ، فرضیه سازی، حل مسئله. و در سنین بالاتر تفکر انتقادی و تصمیم گیری که سالها بعد در مدرسه و دانشگاه و زندگی روزمره و …. همه این مراحل به کار او می آید. زمانی که کودک نیاز به کسب اطلاعات دارد تا با دستبه بندی و طبقه بندی را بر اساس تفاوتها و شباهتها انجام دهد. اطلاع از اینکه زنبور عسل هم حرف می زند؟ یا فقط شیرها حرف می زنند (غرش می کنند؟)
آنگاه باید استدلال کند بر اساس اطلاعاتی که جمع کرده طبقه بندی و مقایسه نمونه است باید بتواند تصمیم بگیرد سوسکها یا مورچه ها هم حرف می زنند.
آماده سازی کودکان برای ورود به دبستان۵
همچنان فرضیه بسازد در دنیای کودکانه خودش بگویید:«آیا مورچه ها هم ناراحت می شوند؟» و با عقل کودکانه اش حل مساله کند مثلا اگر مورچه ای را ناراحت یافته است او را برداشته و برده کنار سوسک یا حشره ای که دیگر ناراحت و تنها نباشد.
و در نهایت تفکر انتقادی و تصمیم گیری که دو توانایی افراد مستقل و موفق می باشد که از تفکرات سطح بالا می باشد و کسب توانایی های مقدماتی که عنوان شد حاصل می شود. به راستی چه کسانی وظیفه دارند تا این مهارتها و توانایی ها را به کودکان خود بیاموزند اگر شما والدین تا سنین پیش دبستانی چنین زمانی و انرژی را در مکالمات روزمره صرف کودکان خود نکنید آنها دچار نوعی فقر محیطی می شوند. لذا پاسخگویی به سوالات کودکانن بسیار مهم و در فرآیند آماده سازی آنها برای ورود به دبستان و موفقیت تحصیلی ارزشمند است.
بسیاری از والدین کودکان سنین پیش از دبستان با دقت و توجه بسیار منحنی رشد کودک خود را پیگیری می کنند، به دنبال کلاس ها و آموزش ها در حوزه های مختلف هستند تا در آینده شاهد فرزندی سالم و موفق باشند.
اغلب والدین در دوره پیش از دبستان می دانند باید اسامی حیوانات، رنگها و میوه ها و …را به کودک خود بیاموزند اما از تربیت در یک حوزه غافل می مانند و آن تربیت جنسی است . عده ای از والدین بر این تصور اند که تربیت جنسی مربوط به سنین بالاتر است یا وظیفه مدارس است و سالهای پیش دبستانی را جهت تربیت در این حوزه مهم از دست می دهند و یکی از دلایل فرار والدین از تربیت جنسی آن است که توانایی و آگاهی لازم جهت پرداختن به این مهم را ندارند.
تربیت جنسی هم مانند هر آموزش اصیل دیگر بایستی به جا و به موقع انجام گیرد، نه زودتر از زمانی که هست و نه دیرتر از آنچه باید مانند خواندن و نوشتن ، مانند آموزش ساز تخصصی.
کودکان از همان سالهای اولیه زندگی مسئله جنس و جنسیت را مورد کاوش قرار می دهند و لذا ضرورت تربیت جنسی نیز از همان دوران الزامی است برای مثال در کودکان ۳-۵ بخشی از نیروی کنجکاوی به امور جنسی می پردازد که هدفش صرفا کسب آگاهی از روابط جنسی نیست بلکه کنجکاوی کودک است اما والدین وحشت دارند و بسیار نگران می شوند که کودکشان در این موارد کنجکاوی می کند زیرا تعریف بزرگسالان از مسائل جنسی با یک کودک بسیار متفاوت است یک والد مسائل جنسی را با هم آغوشی و …. یکسان می بیند در حالی که یک کودک تغبییر ناقص و پر از خطا و بسیار متفاوت از مسائل دارد.
تربیت جنسی گسترده تر از آموزش جنسی است. به عبارت دیگر تربیت جنسی در یک معنای فراتر ، بر رشد شخصیت اجتماعی ، اخلاقی و فرهنگی نیز موثر است. محیط خانواده و فضای حاکم بر آن به عنوان اولین و با دوام ترین عامل در تربیت کودکان است و لذا وظیفه سنگینی بر دوش والدین می باشد.
در فرآیند طبیعی رشد تعامل بین ویژگی های ژنتیکی و محیط باعث تحول و رشد در کودک می گردد لذا کودک در هر دوره زمانی به یک طریق به درک و شناخت دنیای اطراف خود می پردازد.مثلا در حدود ۶ ماهگی در آنچه به دستش می رسد به دهان می برد و در پایان یک سالگی همانگونه که انکشت های خود را کشف می کنند، به وجود آلت یا عضو تناسلی خود نیز پی برده و گاهی با آن بازی می کنند و با درک هویت جنسی از ۳ تا ۴ سالگی کنجکاوی های کودان دربازه تفاوتهای جنسیتی و آینده جنسی و … آغاز می شود.
در جامعه ما به دلیل اینکه والدین در مورد مسائل جنسی شرم و حیای افراطی دارند و همچنین عدم آگاهی درباره تربیت جنسی در دوره پیش از دبستان باعث می شود که تربیت جنسی در این دوره فراموش شده و اقدامی از طرف والدین در این حوزه انجام نگیرد. عده ای از والدین نیز تلاش هایی در این جهت می کنند اما به دلیل نداشتن آگاهی کافی ممکن است در کودک احساس گناه ایجاد نماییند و کودک به جای آنکه چیزی یادبگیرد از داشتن اندام جنسی خود احساس نا مطلوبی خواهد داشت.
اولین گام های آموزش جنسی به کودکان خردسال حدود سن ۳ تا ۴ سالگی شاید با این چالش آغاز شود که به کودک آموزش پوشیدگی الت تناسلی در مقابل دیگران و لخت ظاهر نشدن در مقابل دیگران باشد. در این راستا پژوهش ها نشان داده است مه می توان از بازی( زبان خود کودک) استفاده بهینه کرد. در اینجا سه بازی که در پژوهش ها اثر بخشی آنها در یک دوره سه ماه مشخص شده عنوان می شود.
بازی اول: به این صورت که در زمان حمام کردن با والد همجنس بازی میان آنها انجام ی شود در دقایق پایانی حمام والد به کودک می گوید:« حالا وقتشه دوش آخر را بگیری، لباس زیرت رو در بیار و زیر دوش برو». بعد والد با حالت بدن و صورت و احنکلام طوری می ایستد که کودک متوجه شود که او را نگاه نمی کند و همین جمله را تکرار می کند. کم کم حوله کودک را آمده می کند و به حالت بازی می گوید :« حالا که دوش آخر را گرفتی با حوله ات خودتو خشک کن. کجایی؟؟ (با بازی) والد وانمود می کند که کودک را نمی بیند و یک بار جمله ای را می گوید که «من که باید نگاه نکنم» بازی را ادامه می دهد و می گوید :«کجایی؟ کجایی؟ آ…هان» حوله را دو او می پیچاند و می گوید: « حالا دیگه می تونم نگاه کنم ، چون دیگه حوله ات را پوشیدی؟» حالا نوبت منه ، تو برو منتظر باش که منم بیام( یعنی تو هم به من نگاه نکن تا من خودمو بشورم و بیام) کودک باید به این قاعده برسد که والد هم قصد دارد بدنش را بپوشاند طبق قاعده بازی حالا نوبت اوست که نگاه نکند و منتظر باشد.
بازی دوم: در هر زمانی که لازم است کوک لباسش را تعویض کند چه بعد از حمام چه در مواقع بیرون رفتن و … این بازی انجام می شود والد می گوید: « بیا کمکت کنم لباست رو بپوشی. والد سرش را بالا می گیرد و با حالت بازی و خنده و با شیطنت می گوید: « پاهات کجاست تا شلوارت را پاهات کنم؟ و می گوید:« من که نگاه نمی کنم؟ پاهات کجاست؟ ببینم.( که با شوخی و خنده و مسخره به اشتباه شلوار را از کنار پاهای
کودک بالا می کشد به طوری که بازی شود ، کودک و والد می خندند . والد با سر بالا و با دست پای کودک را جستجو می کند و یک لنگ شلوار را می پوشاند و می گوید: خوب این یکی شدو حالا او یکی و باز همه مراحل انجام می شود تا شلوار امل تن کودک شود والد می گوید:« حالا می تونم نگاه کنم و پبراهنت را بپوشانم».
بازی سوم: این بازی مربوط به وقتی است که اعضای خانواد ه قرار است به مهمانی بروند و همه باید حاضر شوند و لباس عوض کنند یا زمانی که همه از مهمانی آمده اند و قرار است لباس ها را عوض کنند.
یکی از والدین (والد همجنس با کودک) با این جمله شروع می کند:« کیا اول لباس می پوشند (عوض می کنند)؟ اول ما مردها می رویم و لباس عوض می کنیم. بریم تو اتاق.( طبق بازی دوم ادامه می دهد) و سپس در ادامه والد دیگر به کودک می گوید : « حالا تو توی حال منتظر من باش تا من هم لباس بپوشم و بیام».
اثر بخشی این بازی ها به مدت سه ماه بر آموزش صحیح مفهوم حیا بدون احاس شرم و کناه افراطی گزارش شده است.
در مقاله دوم نحوی صحیح پاسخگویی به کنجکاوی کودکان و پرسش های آنها ارائه خواهد شد.
زمانی که صحبت از کودک و مشکلات دوران کودکی می شود همواره والدین بسیاری هستند که در مورد مسائل مربوط به کودک خود اظهار ناتوانی می کنند. بنابراین، همواره وجود یک متخصص در کنار والدین برای ارزیابی، آموزش، و بهبود وضعیت کودکان ضروری می باشد. در این راستا متخصصان کودک ما در خدمت والدین محترم هستند تا خدمات لازم را ارائه دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا وقت گرفتن با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:
هم چنین بدانید:
مشاوره کودک چیست؟
بسیاری از متخصصان کودک که سالها در این حوزه فعالیت داشته اند براین باور اند که مشاوره با کودکان فعالیتی بسیار پیچیده و حرفه ای می باشد. به طوری که شخصیت و خصوصیات فردی مشاور ، آموزش های حرفه ای اوتاثیر مهمی بر روابط مشاور- کودک و متعاقبا بر نتایج جلسات مشاوره دارد.
متاسفانه افرادی از مشاغل گوناگون به به ناچار یا بر حسب علاقه به مشاوره با کودکان روی می آورند در صورتی که متخصصان کودک معتقد اند مشاوره کودک فعالیتی حرفه ای و حساس است و هر گسی با کودک مشاوره می کند بایستی پایه های علمی و تئوریک دقیق را دارا باشد و همچنین از تجربه و سابقه کافی در این حوزه برخوردار باشد.
در این مقاله ابتدا به تفاوت فرآیند مشاوره کودکان با بزرگسالان پرداخته و سپس جریان جلسات درمانی برای شما روشن می گردد.
آنچه مسلم و واضح است مشاور کودک نمی تواند به همان صورت که با بزرگسالان به مشاوره می پردازند با کودک مشاوره کند. مشاور کودک نمی تواند کودک را بر صندلی نشانده و از او سوال و جواب کند تا در مورد مشکلاتش سخن بگوید چرا که کودک گاه زبان و لغات لازم را برای انتقال مشکل ندارد، گاه مقاومت دارد، گاه اصلا مشکل را نمی داند و …. . اگر مشاور کودک بخواهد از طریق سوال و جواب با کودک به پیش برود احتمالا کودک پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از مصاحبه خسته می شود یا سکوت اختیار می کند و تحت شرایطی خاص ممکن است بترسد یا دچار اضطراب شود. و اگر هم کودک پاسخگو مشاور باشد از گفتن اصل مطلب طفره می رود. لذا مشاورین کودک با توجه به ترفند ها و ابزارهایی مانند آزمونها ، کودکان را تخلیه اطلاعاتی می کنند . مشاور به واسطه بازی و نقاشی و… در جلسه به یافتن پاسخ سوالهایش است و گاه جهت بررسی و ارزیابی دقیق مسئله لازم است از آزمونها استفاده شود. کودک بی آنکه بداند در مورد مسائلش در حال گفتگو ست . لذا به واسطه ترکیب کردن مهارتهای مشاوره ای کلامی و استفاده از ابزارها و آزمونها، پل ارتباطی و اطلاعاتی بین مشاور کودک و کودک ایجاد می گردد که این ارتباط در جلسات درمانی مشاوره بسیار موثر و مفید می باشد آنجا که کودک حرفی از مشکلاتش نمی زند اما مشاور نیاز او را درک کرده و در راستای درمان گام بر می دارد.
به راستی مشاور کودک چرا به صحبت ها و گفته های والدین اکتفا نمی کند و کودک را نه تنها با زبانی که حرف می زند به واسطه ابزارها و آزمونها مورد ارزیابی قرار می دهد زیرا مشاور کودک بایستی اهدافی را جهت جلسات مشاوره معین نماید و سپس در طی جلسات به آن هداف نائل آید. اهداف در جلسات مشاوره می تواند در چهار سطح معین گردد: اهداف پایه ، اهداف والدین ، اهداف مشاور، اهداف کودک.
منظور از اهداف پایه چیست؟ کودک که وارد جلسه یم شود بایستی با توجه به سن و محیط اجتماعی و تاریخچه زندگی و ویژگی های ارثی از درجاتی مهارتها در حوزه های مختلف برخوردار باشد که چنانچه این حداقل ها وجود نداشته باشند جلسه مشاوره بایستی طوری تنظیم گردد که رابطه مشاور- والد- کودک در جهت نیل به این مهارتها قرار گیرد.
منظور از اهداف والد، آن است که زمانی که والدین نزد مشاور کودک می آیند خواسته و اهدافی را دارند که بر اساس رفتارهای فعلی کودک و مرتبط با برنامه کاری والدین یا خواست آنها می باشد برای مثال، کودک ۵ ساله آنها بر روی دیوار صورت های سیاه گوناگونی می کشد و والدین در حذف این رفتار ناموفق بوده اند.
اهداف مشاور ، این اهداف توسط مشاور مشخص می شود که بر اساس ارزیابی ، آزمونها .. بعمل آمده از کودک می باشد ، برای مثال والدین رفتار کشیدن صورتهای سیاه گوناگون بر دیوار را می خواهند حذف کنند . مشاور به واسطه ارزیابی و آزمونها دریافته است که این یک رفتار ساده نیست و مشکلی پیچید هیجانی در رابطه با کودک و والدین وجود دارد که بایستی برطرف شود. در این راستا والدین آموزش هایی را جهت تغییر در الگو رفتاری با فرزند دریافت یم کنند و جلساتی درمانی برای کودک ترتیب داده می شود.
اهداف سطح چهارم اهداف کودک یم باشد. این اهداف در طی جلسات درمانی به مرور با گذشت زمان ظاهر می شود که واقعا اهداف خود کودک است هر چند کودک از بیان آنها به والدینش ناتوان است اما آنها را با خود به جلسه درمانی یم آورد و آنچه در مورد این اهداف وجود دارد که گاه اهداف والدین یا کودک اهداف والدین مشاور و … وجود داشته باشد . این وظیفه ماشور است تا والدین یا کودک را توجیه کند که به چه دلیل اهداف آنها نا به جاست .
فارغ از اینکه والدین به چه دلیل نزد مشاور کودک آمده باشند جلسات مشاوره کودک از این الگوی از پیش معین شده پیروی می کند که با توجه به مسئله که می تواند بسیار سطحی باشد که تمام مراحل با سرعت سپری می شود و گاه این مسئله عمیق و چند وجهی است مراحل به کندی سپری می شود صبر والدین را می طلبد و اعتما به مشاور کودک تا رسیدن به نتیجه مطلوب لازم است.
شیوه های درمانی برای کودکان با توجه به سن و مشکل می تواند متفاوت باشد، بازی درمانی ، نمایش درمانی ، قصه درمانی ، توانمند سازی، آموزش مهارتهای و…. اما یک پای ثابت تمامی درمان اموزش والدین در رابطه با مشکل به وجود آمده است که چه رفتارهای سبب ایجاد مشکل یا نگهداری مشکل یم شود و چگونه والدین به واسطه صحبتها یا رفتارها و .. می توانند حل مشکل کودک را تسهیل کنند.
در مواردی نیز امکان دارد تشخیص نوعی اختلال داده شود و یا لازم باشد در طی درمان از دارو نیز استفاده شود که چنین مواردی نادر می باشد.
به توصیه بسیاری از روانشناسان و متخصصان کودک یکی از آموزشهایی که در بهترین حالت ممکن بایستی توسط والدین انجام شود تربیت جنسی کودکان است زیرا در آینده ای نزدیک کودک شما نوجوان می شود و هر آنچه در دوران کودکی کاشته اید در آن دوران برداشت می کنید. لذا والدین بایستی آموزش جنسی را متناسب با سن ، توان فکری و میزان کنجکاوی کودک شکل دهند تا سلامت ذهن و جسم او را حفظ کنند به عبارتی دیگر در هر نظام تربیتی، رعایت آموزش گام به گام (step by step) یک اصل اساس اساسی است. رعایت اصل تدریجی بودن آموزش، لازمه ی تربیت جنسی و همگامی با مراحل رشد است. پدران و مادران بایستی با توجه به میزان درک و فهم کودکان به آموزش جنسی آنها بپردازند.
معنای این آموزش گام به گام این است که تصور کنید دو کودک سوال یکسانی را می پرسند ، کوک الف و ب:« مامان خاله چطور بچه دار شد؟» منظور از گام به گام یعنی جواب شما باید متناسب با سن و درک و فهم کودک باشد، لذا شما در پاسخ باید بگویید:« تو چی فکر می کنی؟» کودک الف می گویید: « خوب من فکر می کنم دکتر یه کاری کرده خاله بچه دار شده؟ » ، کودک ب می گویید:« خاله و همسرش دعا کردن خدا به آنها بچه داده؟» پاسخ شما به این دو کودک متفاوت است شما باید بر اساس پاسخ خود کودک و اضافه کردن اطلاعات به پاسخ کودک پاسخ دهید، برای مثال کودک الف فقط به نقش مادر در بارداری توجه کرده و ارتباط مادر و دکتر را تاکید نموده و انچه شما باید اضافه کنید چند شرط دارد:
۱ – حق ندارید دروغ بگویید
۲– بهتر است مسائل علمی را به گفته های کودک اضافه کنید.
پس شما می توانید در پاسخ کودک الف بگویید: « خوب درسته ، خاله رفته پیش دکتر از اون کمک گرفته تا یک سلول (برایش توضیح دهید که همانطور خانه از آجر درست می شود انسان از سلول ساخته شده) در بدنش تبدیل به یک بچه بشود » کنجکاوی کودک با اضافه کردن کلمه سلول و اطلاعاتی که شما به او دادید تا حدی برطرف می شود.
در پاسخ به کودک ب او رابطه پدر و مادر و خدا را را مورد تاکید قرار داده با توجه به آنچه گفته شد شما باید اطلاعاتی اضافه کرده ولی دروغ نباشد و در حوزه علمی باشد به کودک ب پاسخ دهید:« درسته خاله و همسرش می خواستند مامان و بابا بشن برای همین دعا کردن از خدا خواستن که بهشون بچه بده بعدهم رفتن پیش دکتر ازش کمک گرفتن دکتر به خاله کمک کرد، بهش ویتامین داد تا یک سلول ( مجددا توضیح مفهوم سلول) در بدنش تبدیل به یک بچه بشه » شما دروغ نگفته اید و همه واقعیت را هم نگفته اید در آینده شاید نام این سلول تخمک را هم برای کودک بزرگتر بگویید ولی حرفی از موارد دیگر نزنید و شاید با بزرگتر بودن اسپرم را هم بگویید و لقاح را وظیفه دکتر معرفی کنید که باز هم دروغ نگفته اید . هرگز فراموش نکنید جواب شما وابسته به پاسخ او به شماست.
هرگز در پاسخ به سوالات کودک دروغ نگویید زیرا سه اتفاق بد می افتد:
۱– کودک اعتمادش را به شما از دست می دهد یعنی فکر می کند یا شما واقعا نمی دانستید و فرد قدرتمند و دانایی در این حوزه نیستید و این امکان وجود دارد که این درک خود را به سایر حوزه ها تعمیم دهد مثلا فکر کند شما در مورد روابط اجتماعی هم چیزی نمی دانید .
۲– او منابع دیگری برای پیدا کردن سوالاتش پیدا می کند و تا اخر با آنها همراه می شود و شما از دایره تربیت جنسی حذف می شود حذف شما معنی بزرگی دارد وقتی اولین علاقه به جنس مخالف شکل بگیرد شما خبردار نمی شوید، شما از خیلی اتفاقها و مسائل در آینده با خبر نمی شوید چون فضایی برای این داد و ستد اطلاعات نساخته اید
۳– کودک استنباط می کند شما با دروغ گفتن می خواهید از جواب دادن به سوالاتش فرار کنید و نمی خواهید در این باره با کودک حرف بزنید و پیام در مورد این مسائل با من حرف نزن را به کودک می رسانید. در مورد این مسائل با من حرف نزن اگر در آینده مشکلی پیش آمد حرف نزن از من کمک نخواه رو من حساب نکن .در صورتی که در نوجوانی شما چه بسیار از این دوری اندوهگین هستید و برایتان جای تعجب و سوال است که چرا ؟؟
امید است این مقالات به طور اجمالی اطاعات مفید ی را در اختیار شما والدین عزیز قرار داده باشد .
در مقاله « آماده ساز کودکان برای ورود به دبستان ۱» عنوان شد که هفت توانایی به عنوان توانایی های پایه هستند که بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی کودکان در دوره تحصیلی آنها به خصوص موفقیت در دبستان موثر می باشد، ششمین توانایی که می بایستی در سال های پیش از دبستان تا قبل از ۷ سالگی بر آن کار و تمرین شود تا کودک ورزید شود توانایی حساب نام دارد.
حتما کودکانی را دیده اید که در جمع خانوادگی می توانند تا ۱۰ بشمارند سریع و بدون وقفه و حتی شکل این اعداد را هم بلد هستند، اما کودک معنای اعداد را نمی فهمند. همانطور که یادگیری مهارتهای پیش سواد آموزی برای کودکان بسیار مهم تر از تشخیص یک کلمه روی فلش کارت است. یادیگری مفهوم و معنای کی عدد بسیار مهم تر از شناسایی اعداد و حفظ طوطی وار آنها است.
درست همانطوری که اگر یک کودک بخواهد حرف بزند. ابتدا غان و غون می کند بعد کلمات ساده می گوید تا در آخر تواند حرف بزند. مهارتهای ریاضی نیز به ترتیب از ساده به سخت می بایستی برنامه ریزی شود. ابتدا اصول ساده ی ریاضی که الگو و توالی، مرتب سازی و دسته بندی ، طبقه بندی و … توالی اعداد است را بیاموزد سپس به سراغ جمع و تفریق برود.
یک کودک تا سن سه سالگی قادر است اصول پایه حساب را بفهمد و شمارش کند. او می داند یک ماشین اسباب بازی در میان سایر ماشین های اسباب بازی دارای یک عدد خاص است. او در این سن می فهمد که اعداد در کنار هم قرار می گیرند او در این سن می تواند بفهمد عددی که به آخرین ماشین اسباب بازی منسوب می شود ،نشان دهنده تعداد کل ماشین های اسباب بازی است. او می تواند بفهمد که شما ماشین های اسباب بازی را همانطوری می شمارید که بشقابها ، لیوانها ، سیبها و … را می شمارید . او می داند که ماشین های اسباب بازی را از هر طرف می توان شمارش کرد( برخلاف یک جمله که باید همیشه از راست به چپ خوانده می شود).مشاوره کودکان
لذا آموزش حساب به کودکان پیش از دبستان بسیار حائز اهمیت است و پیچیده تر از آموزش طوطی وار اعداد یک تا ده است. مثلا زمانی که شما کاسه ای پر از شکلات، نخود و تکمه را به کودک می دهید و از او می خواهید که آنها را به سه دسته تقسیم کنند یا به دوسته خوردنی و غیر خوردنی را از هم جدا کند در حال آموزش ریاضی در مراحل مقدماتی مثل غان و غون به کودک خود هستید.