مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

کنترل فرزندان در دوره نوجوانی



تحملش سخت شده؟ هرطور که با او برخورد می کنید او طور دیگری با شما رفتار می کند؟ کلافه می شوید که چرا با این پوشش به خیابان می رود و از این که با او هم قدم شوید، خجالت می کشید؟ بارها به او تذکر داده اید که دوستانش مناسب نیستند و نباید با آن ها مراوده داشته باشد؟ تازگی ها به او شک کرده اید و احساس می کنید بوی سیگار می دهد و این مسئله حسابی نگران تان کرده است. کمی صبر داشته باشید! این مراحل را کم و بیش خودتان هم گذرانده اید. راهش این است که بیشتر با این دوره آشنا شوید و به موقع و مناسب عمل کنید. حیدر حسینی، مشاور و روانشناس به شما می گوید که نوجوانی چه مراحلی دارد و باید چطور از سوءرفتار در این دوران جلوگیری کرد.

نوجوان استقلال می خواهد
کودک سه مرحله جدایی و تفرد دارد. در ابتدا که از بدن مادر جدا می شود و بعد از یک سال خودش را به عنوان یک موجود جدا ادراک می کند. مرحله دوم زمانی است که کودک به پیش دبستانی یا مدرسه و در اصل به یک اجتماع بزرگ تر منتقل می شود. مرحله سوم، مرحله نوجوانی است. استقلال در این مرحله نقش بسیار مهمی را بازی می کند و نوجوان در این مرحله خودش را از خانواده جدا می کند و این جدایی را محیط برایش ایجاد نمی کند. این مرحله معمولا با درگیری ها و ناراحتی هایی همراه است. خیلی اوقات دیده می شود که نوجوان هم می خواهد در خانه بماند و هم شروع به ایراد گرفتن از والدین می کند. خیلی اوقات با این که والدین تمام تلاش شان را می کنند که پوشش مطابق میل نوجوان داشته باشند باز هم این نوجوان است که حالت تهدیدآمیز به خود می گیرد. خیلی اوقات اصلا فرقی نمی کند که والدین دارای چه ویژگی هایی باشند، چون نوجوان والد را تخریب می کند که بتواند راحت تر از او بگذرد و وارد مرحله جدایی شود.

نوجوان کیست؟
نوجوانی به گروه سنی ۱۰ تا ۱۸ سال گفته می شود و در واقع مرحله گذر از کودکی به بزرگسالی است و هم زمان با این گذار تغییرات زیاد جسمی، روانی و عاطفی در فرد به وجود می آید. پیچیدگی های روانی این دوران، آن را برای خیلی از والدین سخت و چالش برانگیز کرده است اما والدین باید در مواجهه با نوجوانان به این مسئله توجه داشته باشند که این دوره ۵ ویژگی بارز دارد: بلوغ، جدایی و تفرد، هویت یابی اجتماعی، توان تفکر انتزاعی و شروع بیماری های روانی. با شناخت و آگاهی از هرکدام از این مراحل و شیوه رفتار با آن می توان این دوران را بسیار خاطره انگیز کرد.

شاید دچار بیماری روانی شود
اگر سابقه بیماری روانی در فرد وجود داشته باشد در نوجوانی این بیماری شروع شده یا عود می کند. بنابراین باید والدین توجه کنند در دوران نوجوانی نسبت به سلامت روان فرد حساس باشند و راحت از عصبانیت و دیگر رفتارهای او نگذرند. بهتر است در این زمینه از مشاور کمک گرفته شود. در افرادی که زمینه بیماری های اعصاب و روان در آن ها وجود دارد، والدین باید حساسیت بیشتری داشته باشند زیرا اگر در این مرحله درمان اتفاق بیفتد عود و شدت بیماری به مراحل بالاتر نمی رسد اما گاهی اوقات والدین ناآگاه با نوجوان درگیر می شوند و شدت بیماری را افزایش می دهند.

بگذارید خودش را پیدا کند
در این دوران نوجوان با پیوستن به گروه همسال و علاقه مند شدن به سبک ها و گروه های موسیقی خاص و گرایش به فلسفه و ... سعی می کند هویت خودش را بیابد. در این مرحله ممکن است مدام از این شاخه به آن شاخه برود و چیزهایی را انتخاب کند که خارج از محدوده حساب می شوند و به دلیل تمایل به مورد توجه قرار گرفتن و تایید شدن مواردی را انتخاب کند که والدین چندان تایید نکنند. در اینجا هم توصیه می شود والدین با نوجوان وارد جنگ نشوند چون در نهایت این والدین هستند که در این جنگ مغلوب خواهند شد.

طبیعی است که ذهنش درگیر باشد
تا پیش از نوجوانی کودک تفکر انتزاعی ندارد و بیشتر تفکرات او در حیطه عینی قرار می گیرد و با مفاهیمی مانند عشق و وفاداری و... درگیر نیست. در نوجوانی وقتی تفکر قدرت انتزاعی پیدا می کند، نوجوان با این مرحله به شدت درگیر می شود و شروع به حرف زدن درباره مسائل فلسفی و... می کند. در اینجا تاکید می شود که والدین به نیاز نوجوان پاسخگو باشند.

بلوغ آموزش می خواهد!
درست است که شروع دوره نوجوانی به طور کامل مشخص نیست ولی به طور معمول با آغاز پدیده بلوغ می توان دوره نوجوانی را آغاز کرد. در دوران نوجوانی هورمون های جنسی شروع به فعالیت می کنند و فرد بعد دیگری از خودش را که معمولا مهم ترین بعد محسوب می شود، می شناسد و آن را درک می کند. آنچه در اینجا اهمیت پیدا می کند آموزش به ویژه برای دختران است. شاید برخی فکر کنند که پسرها برای این آموزش واجب تر هستند اما دختران به ویژه در شروع دوره قاعدگی حتما باید مورد آموزش قرار بگیرند. از آنجا که ممکن است واکنش های دختران نوجوان به قاعدگی به طور گسترده ای عمومیت پیدا کند، این موضوع اهمیت اساسی دارد که اولین تجارب آنان با قاعدگی تا جای ممکن مطلوب باشد. در بسیاری از مواقع آموزش ندادن به نوجوان و درگیر شدن او با این مسئله می تواند بسیار دردناک باشد و سؤالات زیادی را برای او فراهم کند.

بگذارید دوستانش را به خانه بیاورد
والدین باید روابط مورد تایید و کنترل شده را تسهیل کنند و از روابط نوجـوان جلوگیـری نکنند زیرا نوجوانی دوران ارتباط و جدا شدن است. خیلی اوقات والدین این اجازه را به نوجوان نمی دهند و درگیری اتفاق می افتد. توجیه هایی مانند نامناسب بودن فرد مورد انتخاب ممکن است درگیری های زیادی را در خانه ایجاد کند. بهترین کار، حضور دوستان در خانه است. رفت وآمد دوستان نوجوان به خانه هم فضای لازم را در اختیار نوجوان قرار می دهد و هم کنترل والدین را راحت تر می کند. در برخی خانواده ها داشتن دوست یک صفت منفی محسوب می شود اما برخی خانواده ها آن را مثبت می دانند؛ بنابراین این مسئله به بستر فرهنگی بستگی کامل دارد. شاید محیطی که نوجوان در مدرسه تجربه می کند با محیط خانه منطبق نباشد به همین دلیل لازم باشد والدین خودشان را با آن محیط منطبق کنند. بنابراین باید تعادلی بین سبک فرهنگی خانواده و سبک فرهنگی اجتماع که نوجوان در آن رفت و آمد دارد، برقرار شود.

با ورزش اعتماد به نفس می گیرد
والدین باید در این دوران نوجوان را تشویق به فعالیت ورزشی کنند. اگر نوجوان در سیستم ورزشی فردی فعال و توانمند شود در عزت نفس او بسیار اثرگذار است زیرا نوجوان در این سن به شدت نسبت به ظاهر خود حساس است و ورزش می تواند برای او ظاهر و اندام مناسبی را فراهم کند که در اعتماد به نفس او نقش مهمی ایفا می کند. نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است. این است که والدین در حساسیت های پوششی نوجوان او را همراهی کنند و برای او این فرصت را فراهم کنید که پوششی را که دوست دارد، داشته باشد. حواس تان باشد که نباید او را مورد انتقاد قرار دهید و حتی مسخره اش کنید.

شاید تجربه های نامتعارف بکند
در حال حاضر گرایش به سیگار، قلیان و حتی مواد مخدر در برخی نوجوانان شایع شده است. والدینی که هیچ وقت در کنار نوجوان نیستند و به یکباره متوجه این موضوع می شوند نباید در این مورد فقط نوجوان را مقصر بدانند چون ساختار خانواده در این شرایط مناسب نیست. این گونه تجربه ها در هیچ شرایط و در هیچ سنی پذیرفته نیست اما در دوران نوجوانی به دلیل عنان گسیخته بودن نوجوان، در صورت بروز چنین مشکلی نباید والدین تصور کنند که فاجعه رخ داده است و ضمن درک این شرایط سعی در حل بحران داشته باشند.

والدین باید بدانند در صورتی که نوجوان مسئله روانی نداشته باشد و محیط خانواده، آرام باشد لازم نیست نگران این باشند که شاید نوجوان معتاد شود. لازمه اعتیاد به مواد مخدر وجود بسترهای نامناسب خانوادگی و فردی است.

آسیب‌ شناسی تلفن‌ همراه در فرزندان


بیشترین استفاده کنندگان از پیامک گروه سنی نوجوانان و جوانان میباشند. بر اساس یک نظرسنجی، 40 درصد از نوجوانان و جوانان اظهار داشته اند که روزانه 4 ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند...........


تلفن همراه و کودکان
از وقتی از مدرسه بر می گرده، گوشیشو بر می داره و شروع می کنه به پیامک زدن. نه حرفی و نه سخنی. اگرم ازش سوال بپرسی یه جواب تلگرافی می ده و تموم!

غذاشم که همیشه یخ می کنه تا بالاخره رضایت بده و بیاد سر سفره.

خودم هیچی که از این همه سکوت دارم افسرده می شم. نگران خودشم که احساس می کنم دیگه دوست نداره توی جمع باشه......

از همسرم خواستم دیگه وقتی خونه می یاد به جای اینکه سرشو دایم داخل روزنامه و تلفن و تلویزیون و .. کنه چند دقیقه ای با پسرمون هم صحبت بشه.

خودمم تصمیم دارم ارتباطات خانوادگی را بیشتر کنم تا بیشتر در جمعها حضور داشته باشیم. برای این مهمونی ها هم می خوام مقرراتی تعیین کنم تا هیچ یک از ما در حضور دیگران با موبایل و بلوتوث و .. سرگرم نشیم....

امروزه به‌واسطه گسترش مدرنیته در تمام ابعاد وجودی بشر، فرزندان ما با وسایلی که محصول این فرایند جهانی است بزرگ می‌شوند.

آنان ماهواره دارند، کامپیوتری دارند که می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز به اینترنت متصل شوند، تلفن همراه دارند و احیانا هوس ماشین دار شدن نیز به سرشان می‌زند؛ اینان در عصر انفجار تکنولوژی، جوانی می‌کنند.

اگرچه وسایل ارتباطی ابزاری برای گسترش ارتباطات و تبادل اطلاعات میباشد، اما بسیاری از شرکتهای سازنده با افزودن برخی امکانات جانبی به این وسایل، کارکرد اصلی آنها را کاملاً دگرگون نموده اند. در میان انواع وسایل ارتباطی، بدون شک تلفن همراه پرکاربردترین و عمومی ترین فنآوری مورد استفاده میباشد. این وسیله ارتباطی با امکاناتی که در زمینه ارسال متنهای نوشتاری، عکسها، اتصال به شبکه اینترنت و ...برقرار نموده است، امروزه به یک جزء لاینفک از زندگی تبدیل گردیده است.

هرچند فرهنگ استفاده از یک فناوری مانند تلفن همراه، جدای از فرهنگ عمومی جامعه نیست، اما به نظر میرسد این فنآوری، بالاخص به واسطه افزودن برخی خدمات جانبی، به پدیده ای مسئله ساز تبدیل شده که در مواردی حتی در تعارض جدی با فرهنگ سنتی جامعه قرار میگیرد.


سرویس پیام کوتاه (پیامک)
تلفن همراه به عنوان یکی از فنآوری های عمومی از امکانات متعددی برخوردار است که یکی از آنها ارسال پیامک میباشد. آمار پیامک در ایران ( 65 میلیون ارسال در یک روز)کشور ما را در صدر کشورهایی که بیشترین آمار استفاده از پیامک را دارند، قرار داده است.

از نظر سنی هم، بیشترین استفاده کنندگان از پیامک مربوط به افراد 12 تا 28 سال، یعنی گروه سنی نوجوانان و جوانان میباشند. بر اساس یک نظرسنجی در همین مورد، 40 درصد از نوجوانان و جوانان اظهار داشته اند که روزانه 4 ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند.


تلفن همراه در مدارس
ارزانی خطوط و دسترسی آسان به تلفن همراه در میان تمام اقشار جامعه، مسیر ورود این وسیله ارتباطی به مدارس ابتدایی و راهنمایی کشور را نیز هموار نموده است، به نحوی که امروزه این وسیلهی ارتباطی در کنار لوازم التحریر، دفتر و کتاب از دیگر وسایلی است که در کیف اغلب دانش آموزان مشاهده میشود. این واقعیت نه تنها خود، یکی از پیامدهای آسیبی تلفن همراه است، بلکه عدم آگاهی و آموزش در مورد نحوه استفاده درست از این وسیله در میان دانش آموزان نوجوان، خود از مهمترین علل افزایش و گسترش عواقب منفی فوق الذکر میباشد.

افزایش مشکلات استفاده از سرویس تلفن همراه نظیر اختلال نظم در کلاس، کاهش تمرکز دانش آموزان در یادگیری، ورود تصاویر و محتوای غیراخلاقی به مدارس و تأثیرات آن بر جوانان و نوجوانان، اختلالات و تأثیرات این دستگاه ارتباطی بر سلامت جسم و روان دانش آموزان، همچنین هیجانزدگی و استرس در آنان از مهمترین آسیب های استفاده از تلفن همراه در قشر نوجوان و در مدارس است.

بیشترین دیدگاههای منتقدانه بر استفاده از تلفن همراه توسط دانش آموزان حول دو محور اساسی اثرات منفی تشعشعات الکترومغناطیسی ناشی از تلفن همراه بر سلامت روان و جسم دانش آموزان و نحوه استفاده از آن در مدارس استوار شده است. تحقیقات علمی در این حوزه نشانگر این امر است که کودکان و نوجوانان در برابر این تشعشعات، آسیب پذیرتر از دیگر اقشار هستند.

استفاده بی رویه از تلفن همراه که امروزه بیشتر به جهت سرگرمی در میان نوجوانان و جوانان استفاده میگردد، عوارضی مانند کم شدن حافظه، سردرد، افزایش فشارخون و ایجاد اختلال در عملکرد قلب و کلیه ها را به همراه دارد که اثرات منفی آن در دوره های زمانی طولانی مشخص می شود.


آثار مخرب بولوتوث در مدارس

یکی دیگر از آسیبهای استفاده از تلفن همراه در مدارس افزایش دادن تبادل محتوا و تصاویری است که از طریق فناوری بولوتوث بین دانش آموزان و غالباً در کلاسهای درس صورت میگیرد. این موضوع علاوه بر آنکه در روند آموزش اختلال ایجاد میکند، باعث میشود ذهن دانش آموزان از فضای درسی خارج شود و بازدهی آموزشی آنها را کاهش دهد.

علاوه بر موارد یاد شده، استفاده از این فناوری بین دانش آموزان این تهدید را به همراه دارد که آنها در ساعاتی که تحت کنترل والدین خود نیستند، به تبادل مطالب و تصاویر مخرب و مستهجن بپردازند. از آنجا که اطلاعات قابل انتقال به تلفن همراه بدون تجهیزات فنی یا مراقبتهای ویژه قابل کنترل نیست، احتمال افزایش رفتارهای خطرپذیر در دانش آموزان تا حد زیادی بالا میرود و میتواند به بحرانهای جدی تبدیل گردد.

با این وصاف والدین نباید فراموش کنند که همیشه جامعه و محیط، در بروز مشکلات رفتاری فرزندان مقصر اصلی نیست بلکه:
تربیت فرزندان از ابتدا تا دوران جوانی تأثیر مستقیم و مهمی بر عقاید و افکار وی در بزرگسالی خواهد داشت و وقتی کودک می بیند که پدر و مادرش ساعت ها وقت خود را صرف پیام زدن و حرف زدن با تلفن و ... می گذارند این رفتار را به عنوان رفتاری نمونه و الگویی مناسب قبول خواهد کرد و در آینده نیز این رفتار را به اجرا خواهد گذاشت.

پدران و مادران باید بدانند که فرزندان آسیب پذیرند و بایستی برای مقابله با لغزش و اشتباهات فرزندان آمادگی داشته باشند. بسیاری از رفتارهایی که فرزندان ما یاد گرفته اند بر اثر مشاهده در خانه، مدرسه، رسانه ها و محیط اجتماعی می باشند. پس مراقبت را از خانه شروع کنید و بیشتر رفتار خود را مدیریت کنید.

قویت هوش نوزادان با این دو روش!


برای اینکه فرزندانی باهوش داشته باشید ، از نوزادی دست به کار شوید .یک روز را هم از دست ندهید ما در این مقاله دو راه را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای نوزادان خود از 6 ماهگی زمانی که نوزاد همراه با مادر از نگاه کردن به عکس های کتاب لذت می برد، کتاب بخوانند.

مادران و پدران می توانند برای نوزادان تازه متولد شده نیز کتاب بخوانند. در حقیقت مهم نیست که نوزاد چند ساله باشد .خواندن فرصت بزرگی است برای در آغوش گرفتن نوزاد و برقراری ارتباط با او. کتاب خواندن برای نوزادان به ساختن کلمات نوزادان و تحریک تصورات انها کمک کرده و مهارت های برقراری ارتباط را در نوزاد تقویت می کند. در حقیقت هر چه قدر بیشتر با نوزاد خود از ابتدا صحبت کنید، در پرورش و رشد بهتر نوزاد مفید است.
مهارت های زبان و حتی هوش به تعداد کلماتی که نوزاد هر روز می شنود ارتباط پیدا می کند. همچنین صحبت کردن با نوزاد به او کمک می کند تا سریعتر کلمات را یاد گرفته و مفهوم آنها را درک کند. در ماه های اول، همانطور که نوزاد صحبت های شما را می شنود به ریتم زبان بیشتر از محتوا توجه دارد. بنابراین زمانی که می خواهید مطلبی را بخوانید هر چیزی را می توانید امتحان کنید، کتابهای کودک، یک مجله و یا حتی یک رمان. نوزاد شما ممکن است مجذوب عکس های روشن و درخشان داخل کتاب شود. بنابراین تا آنجائیکه می توانید از کتابهای مقوایی عکس برجسته و یا کتابهایی که دارای تصاویر زیادی هستند استفاده کنید. تصاویر رنگارنگ ذهن نوزاد را تحریک کرده و به بیان احساسات او کمک می کند. نوزادان در این شرایط احساسات خود را با فریاد کشیدن، نزدیک بردن کتاب به سمت دهان و یا پاره کردن صفحات کتاب ابراز می کنند. به همین منظور به والدین پیشنهاد می شود از کتاب هایی که دارای صفحات مقوایی و سنگین هستند استفاده شود. این کار به دوام کتاب کمک بیشتری می کند.
اما روش دوم ورزش از نوزادی است

ورزش برای نوزادان باید به گونه‌ای باشد که به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده کنند.طبیعی است که هر نوزاد به سمت رنگ‌های شاد و براق جذب شود.باید فعالیت‌های ورزشی را که برای آنها انتخاب می‌کنید به گونه‌ای باشند که نوزاد هر چه بهتر محیط نزدیک خود را بشناسد و سپس به تدریج موفق به کشف دنیاهای دورتر شود.کنجکاوی نوزاد در این سن بسیار طبیعی است و مادامی که والدین در حین انجام هر نوع فعالیت در کنار او باشند،خطری متوجه او نخواهد بود.فعالیت‌های بسیاری وجود دارد که در کنار بازی یک جلسه آموزشی هم محسوب می‌شود.

در این مطلب ما بعضی فعالیت‌های ساده برای نوزاد را به شما معرفی می‌کنیم:


ورزش صدا:
این فعالیتی است که بسیاری از والدین آن را انجام می‌دهند بدون آن که بدانند این کار چقدر برای کودک مفید است.بسیاری از والدین هنگام عوض کردن پوشک،حمام یا بازی با کودک خود حرف می‌زنند.این کار به کودک کمک می‌کند تا بفهمد این صدا از دهان فردی - پدر یا مادر- خارج می‌شود علاوه بر این می‌توانید پیوسته اسم او را صدا کنید،در ابتدا او به صدای شما پاسخی نمی‌دهد اما رفته رفته هر گاه او را صدا کنید عکس‌العملی از او خواهید دید.
ورزش برای نوزادان باید به گونه‌ای باشد که به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده کنند.
ورزش بینایی :
چند اسباب بازی با رنگ‌های جذاب برای بازی کودک بخرید متوجه خواهید شد،هر گاه، کودک با این اسباب بازی‌های رنگارنگ بازی می‌کند لبخند می‌زند یا به نوعی احساس رضایت خود را نشان می‌دهد.برای تقویت حس بینایی،کتاب‌های مخصوص نوزادان، با رنگ‌های شاد بخرید.
2روش برای تقویت هوش نوزاد
ورزش لمسی :
این فعالیت شامل لمس انواع مختلف اسباب بازی‌ها توسط کودک است.کودک با این روش تفاوت بین سطوح سخت، نرم و پنبه‌ای را در می‌یابد. در این مرحله برای تقویت عضلات پا و گردن نوزاد می‌توانید به نرمی پاهای کودک را خم و راست کنید یا به آرامی اسباب بازی محبوبش را جلوی چشمانش تکان دهید به نحوی که کودک گردنش را به آرامی با تکان دست شما حرکت دهد.

اطلاعاتی جامع از رشد کودک



در این مطلب به طور مختصر و کوتاه در مورد مسایلی گفته ایم که شاید در مورد مراحل رشد کودکان و فرزندان خود نمی دانید. مسایلی که شاید باعث تعجب شما شوند. این مسایل کلی و در زمینه رشد و پرورش کودک هستند.


درون رحم:
حس بویایی جنین از هفته 28 بارداری می تواند بوها را حس کند. محلول آمونیاکی که جنین در آن زندگی می کند بویایی او را تقویت می کند. به طور مثال، وقتی در ماه سوم غذایی سفارش می دهید که عطر بسیاری دارد، جنین نیز بوی غذایی که میل می کنید را همانند شما حس خواهد کرد و تشخیص خواهد داد.

کودک: افزایش وزن
همه می دانیم که کودک مدام در حال رشد است. اما این رشد چقدر است؟ به طور میانگین، هر کودک باید در سال نخست زندگی خود وزنی معادل سه برابر وزن زمان تولد را داشته باشد. از نظر قدی نیز باید به طور میانگین بین 3 تا 4 سانتی‌متر قدش بلند شود.

خردسال: توانایی حرف زدن
کودکان بسیار سریع تر از زمانی که حرف می زنند، حرف زدن را می آموزند. در یک سالگی آنها حدود 70 درصد کلمات را تشخیص می دهند اما خیلی کمتر از آن می توانند سخن بگویند. در 18 ماهگی، سرعت یادگیری کلمات در کودک بسیار زیاد می شود. او در هر دو ساعت یک کلمه جدید خواهد آموخت.

پیش دبستانی: خودشناسی
در این سن، کودک خودش را به عنوان یک فرد مستقل می پذیرد و باور می کند بزرگ شده است. حس مالکیت در این سن در آنها افزایش می یابد و واژه «مال من» را بسیار از او خواهید شنید. این «مال من» گفتن ها به این معنی است که او خود را از شما و دوستان و اطرافیان جدا می داند و کاملا حس استقلال پیدا کرده است.


بزرگسالی: پیدا کردن وجدان
تغییرات روانی در مغز کودکی که به مدرسه می رود باعث می شوند تا تمایزهای اخلاقی برای مسایل مختلف قایل شود که در نتیجه قضاوت های درونی صورت می گیرد. تا پیش از این سن، کودک شاید همیشه بر اساس قانون ها و قواعد موجود رفتار می کرد تا با مشکلی روبه رو نشود. اما پس از آن وجدان و تفکرات درونی وارد عرصه می شود و به خوبی می تواند خوب را از بد تشخیص دهد.

علت اصلی پرخاشگری در کودکان چیست؟





پژوهشگران لندن در جدیدترین یافته های خود دریافتند که "خواب خوب" آزار و شیطنت کودکان را تا 40 درصد کاهش می دهد.

دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی 10 هزار کودک بین سنین 5 تا 7 ساله دریافتند که ساعات خواب نامنظم با اختلال در ریتم طبیعی بدن کودکان بر رفتار آن ها تاثیر می گذارد و باعث محرومیت از خواب و ایجاد افسردگی می شود.
بررسی ها نشان می دهند خواب نامنظم و ناصحیح در کودکان پیامد های منفی در رفتار آن ها خواهد داشت و می تواند باعث بهانه گیری های شدید در آن ها شود.
دانشمندان در جدیدترین مطالعات خود دریافتند کودکان حداکثر باید بین 8 الی 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند و کمتر و بیشتر از این زمان خطرات بسیاری را برای سلامتی کودک به وجود می آورد.
نتایج مطالعات نشان می دهند که کودکان بعد از یک خواب طولانی مدت نیازمند غذایی مقوی هستند که با سوء تغذیه روبرو نشوند زیرا در خواب بدن کودکان "مواد مغذی" و املاح ضروری را تا حدودی دفع می کند از این رو بعد از خواب حتما باید مواد مغذی مصرف شود.