مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

یه بازی خوب و گروهی: کوسه و ماهی

 کوسه و ماهی

این بازی می تواند حس مثبتی برای افراد گروه ایجاد نماید. بچه ها در مورد موضوعات و چیزهایی که بصورت واقعی از آن ها لذت میبر ند، حرف بزنند و این کار به آن ها اجازه می دهد که در مورد یکدیگر کنجکاو بشوند، از هم یاد بگیرند، دیگران را بهتر بشناسند و مشابتهت ها و تفاوت هایشان را درک کنند.

 

 

ابزارهای لازم:

یک جای بزرگی که چند اتاق برای دویدن داشته باشد، مورد نیاز می باشد.

نحوه انجام بازی:

چندنفر از بچه ها را انتخاب کنید که نقش کوسه را بازی بکنند، بقیه بچه ها نیز ماهی باشند. گوشه ای از اتاق را جدا کنید و بگویید آن جا خانه ماهی هاست.

ماهی ها باید در اطراف شنا بکنند. بچه ها باید دست هایشان را به مانند باله های ماهی تکان بدهند. در همان وضع دهان شان را مثل ماهی باز و بسته کنند. وقتی که شما سوت کشیدید، ماهی ها باید سریع به داخل خانه روند، چرا که این زمانی هست که کوسه ها باید تلاش کنند تا شکارشان را صید نمایند. کوسه ها دهانشان را به شکل کوسه ی واقعی باز و بسته میکنند و به این اطراف شنا می کنند. اگر کوسه ها پشت یک ماهی ای را لمس بکنند، یعنی آن ماهی شکار شد. هر ماهی که شکار شود در دور بازی بعد کوسه خواهد بود و کوسه های مرحله از بازی خارج می شوند. این بازی ادامه می یابد که همه ماهی ها شکار بشوند. در پایان بازی بچه ها را به صورت یک دایره جمع می کنیم و در مورد این موضوع که از چه مورد این بازی بیشتر لذت می بردند، گفت و گو می کنیم و از آن ها بخواهیم به بازی هایی که کرده اند فکر بکنند و ببینند که چه فرقی با بازی های قبلی دارد. از بچه ها بخواهید تا بیان نظرشان را با این جمله کامل کنند که «آن چیزی که باعث شد من از ین بازی لذت بیشتری ببرم ……..» (گفتن یک علت برای انتخابشان). شما در این بازی می توانید یک گفت و گو ایجاد کنید.

پیشنهاد:

در صورتیکه بچه ها در مورد این بازی ایده های گوناگون، جالب و عادی داشتند، می توانید آن ها را برای صحبت کردن بیشتر و دقیق تر دعوت کنید تا اطلاعاتی بیشتر به دست آورید.

برنامه های خلاق

برنامه های خلاق
آیا خلاقیت می تواند از طریق برنامه های خلاق تدریس می شود؟ نتایج حاصل از تحقیقات در این زمینه به نظر می رسد که نشان می دهد ممکن است به منظور افزایش مهارت های خلاق کودکان از برنامه های آموزشی خاص، از جمله آنهایی که مبتنی بر هنر هستند، مورد استفاده قرار گیرند (نگاه کنید به ۹و ۱۰). با این حال، نتیجه گیری از دو بررسی پژوهش به اثرات انتقال از آموزش و پرورش هنر این نتیجه رسیده اند که تاثیر برنامه های هنری بر خلاقیت کودکان هنوز تایید نشده است (۱۱، ۱۲). تناقضات آشکار احتمالا از عدم تحقیق با کیفیت بالا و کافی، و احتمال این که تمام فعالیت های هنر در خدمت افزایش خلاقیت باشد ناشی می شود.

معلمان خلاق و آموزش خلاق
معلمان خلاق و آموزش خلاق مولفه های کلیدی در پرورش خلاقیت در کودکان می باشند.بسیاری از نویسندگان مانند تگانوو همکاران (۲)، ملو (۴)، کرافت (۵)، رانکو (۷) و ادواردز و اسپرینکت (۸)، نقش معلم را در ارائه تعادل مطلوب بین ساختار و آزادی بیان برای کودکان برجسته کرده اند.آنها توضیح می دهند که معلمان و سایر کارکنان در اوایل دوران کودکی می تواند خلاقیت های رفتارهایی را از طریق مواردی تشویق و ترغیب نماید، که عبارتند از:

  • پرسیدن سوال های باز
  • تحمل ابهام
  • مدل سازی تفکر خلاق و رفتار
  • تشویق آزمایش و پشتکار
  • ستایش کودکان که پاسخ غیر منتظره ای را می دهند

مالا گوزی (۳) تعداد از  مشاهدات را در مورد بهترین شرایط برای توسعه خلاقیت در رابطه با تجربه روزانه کودکانی انجام داده است  که شامل تاکید بر تعامل با بزرگسالان و همسالان می باشد (ص ۷۶).

رانکو (۱) استدلال می کند که معلمان باید به پتانسیل خلاق کودکان علاقه نشان دهند و کودکان را تشویق به ساخت تفاسیر شخصی خود از دانش ورویدادها  نمایند.

برخی از کودکان ممکن است نیاز به یادگیری  برای پرورش دادن ایده های خود باشند، به ویژه هنگامی که آنها با بقیه گروه مطابقت ندارند.اما کودکان نیز نیاز به یادگیری بصیرت دارند، به طوری که بیاموزند چه زمانی نیاز به ابتکار و تفکر همگرا و چه زمانی نیاز به همنوایی است.

بنابراین بزرگسالان می توانند به عنوان حامیان و مربیان، مانند تسهیل‌گر و مدل های خلاقیت برای کودکان عمل کنند.اما از سوی دیگر، بزرگسالان نیز پتانسیلی  برای محدود کردن خلاقیت دارند با ایجاد برنامه های بیش از حد آموزشی یا تجویزی (۲،۳). آنها می توانند خلاقیت را با دلسرد کردن فانتزی و یا با داشتن انتظارات پایین در مورد آنچه که کودکان خردسال قادر به رسیدن به آن هستند، محدود کنند (۴ ، ۶). چند عنصر می تواند در مقابل تشویق خلاقیت در سال های اولیه قرار بگیرد، از جمله فشار برای معلمان به تمرکز بر روی سواد و حساب، عدم آموزش در سال های عمل اولیه، و تنش بین رفع نیازهای یک کلاس و تشویق از منافع یک فرد (۱۳، ۱۴).

یک بازی برای تقویت همکاری

پازل

این بازی احساس همکاری و ارزشمند بودن را در افراد گروه تقویت می کند.

ابزارهای لازم:

شما به ۲ تا پوستر نیاز دارید، هر یک از پوسترها را به بخش های مساوی (مثلا۸ بخش) تقسیم نمایید. پوستر اول را با علامت A نامگذاری کنید و پوستر دوم را با علامت B. همین طور بچه ها را در ۲ گروه مساوی تقسیم کنید.

نحوه انجام بازی:

بخش های پوستر را ترکیب کنید و هر یک را به دست یکی از بچه ها دهید و بگویید که این برگه ها یک تصویر بخش بخش  شده است و آن ها بدون این که صحبت نمایند، باید بچه هایی را که قطعات شبیه قطعه ی آن ها را در دارند، پیدا کنند و با هم پوستر را کامل کنند. گروهی که سریع تر تمام تکه ها را پیدا کند، برنده می باشد.

پیشنهاد:

این بازی به این دلیل جالب و هیجانی است که هر دو گروه تلاش دارند که سریع تر شکل به هم ریخته را کامل بکنند و این یک فرصت خوبی هست تا بچه ها به صورت تصادفی تبدیل به گروهی شوند. شما می توانید با افراد بیشتر از بچه ها این بازی را بکنید و در این حالت به پوستر های بیشتر نیاز خواهد بود.

یک بازی شاد: آرزوهای جادویی

تمایلات جادویی

این بازی هیجان انگیز برای کودکان در بین یک گروه، محیطی شاد و حس خوب ایجاد می کند. تصور کنید که شما جدا از همه نگرانی ها می توانید لحظه شادی را برای خود به وجود آورید.

ابزارهای لازم:

یک چوب جادویی

نحوه انجام بازی:

از بچه ها بخواهید که خود را انسانی با توانایی جادویی تصور بکنند که توانا است هر آرزویی را برای هر یک از افراد گروه برآورده نماید. بچه ها را ترغیب کنید که داوطلب بشوند. چوب جادویی را به بچه ای که بازی را شروع میکند، بدهید. او باید این جمله را تکمیل کند: «من آرزو دارم که ………»

پیشنهاد:

این بازی می تواند بچه ها را ترغیب کند تا یک لیست از هدایایی که می خواهند به دیگران بدهند تهیه نماید. آن ها این حس را در درون خودشان تجربه می کنند که آرزوی موفقیت و شادی برای دیگران به چه شکلی است و همین طور تمرکز بر روی افکار مثبت و خوشایند منجر به این می شود تا فضایی دوستانه و از نظر روانی سالم و پویا در میان گروه ایجاد بشود.

این بازی شادی بخش، کودکانی را که در حالت عادی در گروه گوشه گیر هستند، به بازی با جمع ترغیب می کند.

ده اسباب بازی مناسب و جذاب برای کودکان

در این مقاله برآنیم تا ۱۰ اسباب بازی مناسب را که بیش از بقیه توجه کودکان را جلب می کنند و برای آنها مناسب هستند به شما والدین عزیز معرفی کنیم:

آیا کودک شما یک جعبه ی کامل از اسباب بازی ها دارد ولی فقط با چند تا از آنها بازی می کند؟ اسباب بازی هایی که کمتر از انها استفاده می شود و کارایی کمتری دارند به زودی به کناری گذاشته می شوند. آن اسباب بازی ها برای مدتی سرگرم کننده هستند ولی بعد از آن خیلی قابل پیش بینی و کسل کننده می شوند. این اتفاق باعث می شود که کودک حوصله اش سر برود و کودک دوست ندارد که بازی کسل کننده باشد. آنها چیزهای دیگری پیدا می کنند و با آنها سرگرم می شوند و اسباب بازی های کسل کننده در ته جعبه ی بازی رها می شوند. بهترین اسباب بازی ها نیازهای تخیلی کودک را برآورده می کنند و به چندین روش می تواند از آن استفاده کند و می توانند متنوع باشد. در اینجا ده اسباب بازی که باعث می شود توجه بچه ها به آن جلب شود معرفی می شوند.

۱-بلوک های خانه سازی:

بلوک ها یکی از اصلی ترین اسباب بازی های کودکان می باشد و به نظر می رسد که هیچگاه کودکان آن را کنار نمی گذارند. این اسباب بازی یکی از معمول ترین اسباب 160822-350x233-duploبازی های دور و بر کودکان می باشد، هنوز هم آنان می توانند تخیل کودکان را بر انگیزند. کودکان کوچک تر همچنین می توانند از آنها برای یادگیری بازی هایی مانند بازی های شمردنی و تجربه های پایه ی جمع و تفریق را یاد بگیرند.. بلوک ها فرصت های یادگیری متعددی را برای کودکان ارائه می کنند و می توانند کودکان را مشغول نگه دارند.

 

۲-عروسک هایی به صورت انسان و حیوانات-

بچه ها دوست دارند که وانمود کنند که عروسک ها انسان و یا حیوان واقعی هستند. این اسباب بازی ها می توانند ساعت ها کودک را سرگرم کنند. آنها حتی ممکن است در یک زمان با دو یا سه تا از انها بازی کنند، و برای هر کدام از اسباب بازی ها صداهای متفاوتی از خود در بیاورند. این مسئله فقط برای آنها سرگرم کننده نیست، بلکه برای شما که انها را نگاه می کنید نیز سرگرم کننده است.

۳- خمیر بازی-

احتمالا شما زمانی که کودک بودید با خمیرها بازی کرده اید، اگر شما با آنها بازی کرده باشید خاطراتی از آن را به یاد می آورید. همانند بلوک ها با خمیر بازی کودکان هر چیزی را که تصور کنند با ان می سازند. اسباب بازی هایی که به وسیله ی کارخانه ها تولید شده اند و شما آنها را خریداری می کنید خوب است ولی ضروری نمی باشند.

HP00136P۴- واگن ها-

از یک واگن می توان به طرق متفاوتی استفاده کرد. کودکان می توانند با استفاده از آن اسباب بازی های خود را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند ولی این تنها شروعی برای استفاده از آن است. از ان می توان به عنوان یک وسیله ی نقلیه برای حیوانات اسباب بازی یا عروسک ها استفاده کرد، آنها می توانند آن را در حالی که آن را با خود حمل می کنند هنگام رفتن به رستوران و یا حتی از آن به عنوان وسیله ی نقلیه کودک به صورتی که شما آن را می کشید استفاده شوند.

 

۵- لوازم هنری-

کودک می توانند همانند پیکاسو ساعت ها صرف کند تا یک شاهکار خلق کند. هنر بهترین روش برای مشغول کردن کودک می باشد و باعث پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس کودک می شود. شما می توانید برای تزیین یخچال از ساخته های کودکتان استفاده کنید.

۶- آلات موسیقی-

بیشتر کودکان موسیقی را دوست دارند. تنها چیزی که برای کودکان بهتر از گوش دادن به موسیقی  می باشد ساخت موسیقی به وسیله ی خود کودک است. اگر ابزار آلات واقعی موسیقی نمی تواند یک گزینه برای کودک باشد، مجموعه ای از الات موسیقی ضربی به صورت اسباب بازی وجود دارند مانند زیلوفون و فلوت، که بیشتر xylophone-e1343644446811کودکان می توانند آن ها را بنوازند. انها همچنین می توانند با دیگر کودکان با این اسباب بازی ها بازی کنند و یک گروه موسیقی تشکیل بدهند.

۷- خانه داری یا باغبانی

بچه ها دوست دارند که ادای آدم بزرگ ها را در بیاوند و وانمود کنند که بزرگسال هستند. یک دسته از وسایل آشپزخانه اسباب بازی و یا وسایل نظافتی اسباب بازی و یا وسایل باغبانی اسباب بازی می تواند به آنها کمک کند که منظم و وظیفه شناس باشند. شما همچنین می توانید زمانی که مشغول انجام کارهای خانه و یا باغبانی در حیاط هستید از آنها درخواست کمک کنید. این کار بچه ها را مشغول نگه می دارد و آنها را مسئولیت پذیر می کند.

۸- گودال یا جعبه ماسه بازی

یک گودال ماسه بازی پر از اسباب بازی ثروتی از فرصت ها را برای کودک به وجود می آورد. کودکان می توانند با بازی کردن با ماسه چیزهای زیادی یاد بگیرند. آنها می توانند با استفاده از چوب روی ماسه نقاشی کنند، یا می توانند به ماسه اب اضافه کنند و یک قصر ماسه ای بسازند، و یا با استفاده از ماشین های اسباب بازی یک پیاده رو ماسه ای بسازند.

sandbox-corner-seats۹- لباس های جالب برای کودکان

بازی کردن با لباس های جالب به کودکان این اجازه را می دهد که با یکدیگر وانمود کنند که شخصیت خاصی و یا یک شی مانند درخت و یا حیوان هستند. شما مجبور نیستید که یک لباس جالب برای کودک بخرید. شما تنها لازم است که همه ی لباس های قدیمی را در اختیار کودک بگذارید و کودک می تواند با استفاده از تخیلاتش از آنها استفاده کند.

۱۰- توپ

توپ ها تنها کودک را مشغول نگه نمی دارند بلکه آنها را به فعالیت فیزیکی تشویق می کنند. راه های متعددی وجود دارد که کودکان می توانند با توپ ها بازی کنند و از بازی با آنها خسته نمی شوند.