این اختلال در برگیرنده فکرها و اعمال مکرری است که وقت گیر و ناراحت کننده هستند و منجر به تضعیف عملکرد فرد می شوند. به بیان دقیق تر، وسواس ها افکار یا تصاویر مزاحم تکراری، بی مورد، غیرمنطقی و نامناسبی هستند که به اضطراب بارز می انجامند. وسواس عملی، رفتارهای مکرری هستند که هدف اولیه آنها کاهش اضطراب یا ناراحتی است.
در محتوای وسواس های فکری-عملی کودکان الگوهای آلودگی، کثیفی، خصومت، صدمه یا موضوعات مذهبی مشاهده می شود. آداب وسواسی که مکرر گزارش می شوند عبارتند از: نظافت، منظم یا مرتب کردن.
سودو، راپاپورت، لئونارد، لینان و چسلو (۱۹۸۹) در یکی از بزرگترین تحقیقات آینده نگر،۷۰ مورد کودک مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی را که به طور پیاپی به یک درمانگاه مراجعه کردند، مورد بررسی قرار دادند. تشریفات وسواسی شست وشو بیش از همه گزارش شده بود (۸۵درصد)، اعمال تکراری وتشریفات وارسی نیز فراوان بودند (۵۱ و۴۶درصد)، افکار وسواسی مربوط به کثیفی و میکروب رایج ترین وسواس های گزارش شده بود (۴۰درصد). وسواس های عملی در کودکان مبتلا به وسواس رایج تر بود، در حالی که موارد وسواس فکری خالص نادر بود. آیا کودکان، حتی بدون رفتارهای عملی دچار وسواس می شوند؟
این موضوع که کودکان رفتاری های وسواس جبری را مرتبط با سن و دوره تحولی خود نشان می دهند، نادر و نامانوس نیست. رفتارهایی که اغلب با مسائل تحولی مربوط به نوجوانان مطابق اند، مانند کنترل و تسلط. مواردی پیش می اید که با پافشاری بر نظم در حفظ افکار تکراری و تشریفات خاص در هنگام به رفتن به تخت خواب مرتبط است. این نوع از نشخوارهای ذهنی متناسب از نظر تحولی با دوران کودکی تجانس دارد و به تسلط یافتن و افزایش در میزان جامعه پذیری کودکان این سنین (۴ تا ۸ سال) کمک می کند. بر عکس رفتار های وسواسی فکری که مشخص کننده ی کودکان مبتلا به وسواس جبری هستند، بیشتر در سنین بالاتر در دوران کودکی اشکار می شوند (۱۰ سالگی) و شدید، افراطی، ناتوان کننده و نفرت انگیزند و اغلب به انزوای اجتماعی و وقفه در جامعه پذیری کودک منجر می شوند.
پژوهش ها نشان داده اند که سن شروع این اختلال در پسرها ممکن است زودتر (۹ سالگی) از سن شروع این اختلال در دخترها باشد (۱۱ سالگی). لئونارد و همکاران نشان داده اند که کودکان کوچکتر (۶ تا ۸ساله ها) که مبتلا به اختلال وسواس بی اختیاری تشخیص داده می شوند، ممکن است از راه اعمال تکراری مانند شستن و چک کردن مشخص شوند، اما فاقد وسواس فکری و شناختی باشند که اغلب همراه با وسواس عملی در نوجوانان مشاهده می شوند.
اختلال وسواس جبری در کودکان و نوجوانان، نوسانی از شدید تا ضعیف دارد و الگوی نشانگان ان در طول زمان ناهمگون است. متاسفانه شواهد مربوط به این اختلال در کودکی بیانگر مزمن بودن و قابلیت تعاملی ان است. برگ و همکاران (۱۹۸۹) دریافتند که بخش به نسبت زیادی از ازمودنی ها (۳۱ درصد انها) نشانه های تشخیص اختلال وسواس-جبری را در یک دوره ی ۲ ساله ی پیگیری حفظ می کنند. حتی وقتی ملاک های تشخیص این اختلال وجود نداشته باشد به ندرت پیش می اید که نشانه های ان کاملا از بین برود.
بروز اختلال وسواس فکری-عملی در کودکی نسبتا نادر است. زمانی تصور می شد شیوع آن در کودکان ۲درصد کمتر از بزرگسالان است، اما اخیرا تحقیقات مختلف دامنه های گسترده ای را گزارش کرده اند و به تدریج این اتفاق نظر حاصل می شود که اختلال وسواس فکری-عملی دوران کودکی آن قدرها که قبلا تصور می شد نادر نیست. همچنین شایان ذکر است که پژوهش های پی گیرانه ای در سوئد روی افراد مبتلا به این اختلال، در طول ۴۰ سال پس از شناسایی اولیه بیماری مشخص کرد که پیدایش اختلال در سنین پایین(در نوجوانان زیر ۲۰ سال) با پیش آگهی بدتر (شواهد کمتری از بهبودی) ارتباط داشت.
عده ای گمان می کنند که منظور از بلوغ در افراد تنها رسیدن آنها به بلوغ جنسی و جسمی و قدرت آن ها در ازدیاد و تولید نسل است اما باید گفت که این تنها یکی از بلوغ ها و تکامل هایی است که در چرخه زندگی افراد به وجود می اید که بلوغ جنسی یا جسمی نام دارد و علاوه بر آن به دلیل تغییراتی که در سیستم بیولوژیکی و ذهنی فرد به وجود می اید تغییرات و بلوغ هایی مانند بلوغ عاطفی نیز در فرد به مرور زمان شکل می گیرد. یکی از مهم ترین بلوغ هایی که در دوران زندگی فرد برای او به وجود می آید که البته باید گفت زمان شکل گیری آن در افراد متفاوت است و حتی گاهی افراد هرگز به این بلوغ نمی رسند بلوغ عاطفی است. یک کودک ممکن است از مواردی مانند ارتفاع و یا سرعت بترسد و در عین حال با گذار از دوران کودکی به دوران نوجوانی یک نوجوان ممکن است از مواردی دیگر بترسد .
ترس های دوران کودکی تا نوجوانی ادامه خواهد یافت و در واقع یکی از نشانه های بلوغ عاطفی تغییراتی است که در رفتارهای فرد اتفاق می افتد یعنی نوجوان رفتارها و کارهای ناپخته و خام خود را کنار گذاشته و به جای آن در مقابل با مشکلات و دغدغه هایی که در زندگی برای او به وجود می آید از روش های منطقی و عاقلانه استفاده می کند. در واقع می توان گفت وقتی شخص به بلوغ عاطفی می رسد رفتارهای عاقلانه را در کارها جایگزین رفتارها و کارهای هیجانی خود در برخورد و رویارویی با مسائل و مشکلات می کند. در این میان مشکلاتی که نوجوان با آن ها درگیر است را می توان به سه دسته تقسیم نمود مشکلاتی که مربوط به اوایل دوران نوجوانی است مثل مشکل مدرسه و تحصیل و مشکلات خانوادگی و این گونه مشکلات. دومین دسته از مشکلات نوجوانان در ارتباط با اواسط دوران نوجوانی آن ها است که مواردی مانند انتخاب شغل و اوقات فراغت و تفریحات نوجوان را در بر می گیرد و در نهایت دسته سوم مشکلات نوجوان به دوران انتهایی نوجوانی او ربط داشته و مواردی مانند خود شناسی تعهدات خانوادگی و مذهبی در این دسته قرار می گیرند.
بلوغ مهم دیگری که در نوجوانان به وجود می اید بلوغ اجتماعی در انان است. دختران و پسران نوجوان از تعلق داشتن به یک گروه خاص لذت می برند و بنابراین سعی می کنند تا عقاید و افکارخود را نیز به ان ها نزدیک نمایند. نوجوانان نسبت به عقاید و تفکرات خود حساس هستند و به ان تعصب دارند و بدگویی در مورد اعتقادات و یا اعضای گروهی که به ان تعلق دارند می تواند نتیجه بسیار بدی بر رفتار و اعمال ان ها بر جای بگذارد. بودن در کنار گروه های خاص اجتماعی به شرطی که گروه و افکار آن ها مناسب باشد می تواند مواردی مانند مهارت های اجتماعی و نحوه برقراری روابط صحیح با دیگران را به فرد بیاموزد کما اینکه مواردی مانند تعهدات و وفاداری نسبت به اعضای گروه از موارد دیگری است که فرد پس از یاد گرفتن در گروه در زندگی اینده خود به کار گرفته و باعث می شود که این مسائل موجبات رشد و تکامل و بلوغ اجتماعی که یکی از اساسی ترین بلوغ ها در نوجوانان است را به وجود آورند.
بلوغ اقتصادی یکی دیگر از تکامل و بلوغ هایی است که در نوجوانان شکل می گیرد. کسب و انتخاب شغل مناسب و نحوه کسب درآمد و مواردی از این قبیل از اواخر دوران نوجوانی در فرد شکل می گیرد. البته در فرایند بلوغ اقتصادی مشکلات فراوانی برای نوجوانان به وجود می اید که در این بین از ناسازگاری با کار و میزان درآمد و گله مند بودن و یا تغییر شغل به صورت پی در پی در برخی از افراد نام برد. که این نارضایتی ها و تغییرت پیاپی می تواند در نتیجه مواردی مانند انتخاب شغلی خارج از توان فرد از نظر فکری و زمانی، آرمان گرا بودن و داشتن توقع بسیار بالا در کسب در آمد و مواردی از این قبیل نام برد. در نهایت بلوغ دیگری که در نوجوانان شکل خواهد گرفت و کمک مناسبی به آن ها در انجام امورات شان در آینده و مقابله با مشکلات خواهد نمود، بلوغ فکری است. علائق و سلائق نوجوانان می تواند متاثر از نحله و رویه تفکرات و اساس فکری آن ها باشد بنابراین این موضوعات می تواند به صورت رفت و برگشتی بر هم دیگر اثر بگذارد. با رسیدن به بلوغ فکری نوجوان برای هر چیزی به دنبال دلیل و منطق و برهان است.
بازی های جنسی دوران کودکی
یکی از بازیهایی که کودکان به صورت فردی وجمعی که ظاهرا مخفیانه ومحرمانه اقدام به آن می کنند بازیهایی است که کودکان آلت جنسی و بدن خود یا دوستشان را دستکاری می کنند و یا بازی را طوری ترتیب می دهند که در آن ها حس کنجکاوی خود را با نگاه کردن به بدن لخت دیگران وترجیحا پدر و مادر و…ارضاء کنند با عنایت به عدم دانش کافی والدین دربرخورد با این رفتارکودکان،در این نوشته به توجیه مختصر این بازیها وبه طور خاص از دیدگاه روانکاوی فروید پرداخته می شود.
فروید سنین قبل از هفت سالگی را دوره پیش جنسی نامیده است. مرحله ی دهانی (تولد تا پایان سال اول) مرحله اول نظریه فروید است. لذت دراین دوره از طریق لمس دهانی و قسمت های وابسنه به آن صورت می گیرد.کودک همه چیز را به دهان می برد ازپستان مادر تا اسباب بازی،این لذات نباید متوقف ویا کوتاه شود بلکه باید مواظب بود کودک اشیای کثیف را به دهان نبرد.
مرحله ۲ تا ۳ سالگی مرحله مقعدی نامیده می شود. کودک در این دوره از نگه داشتن مدفوع لذت می برد و همزمان با از شیر گرفتن کودک معمولا اتفاق می افتد. کودک با مدفوع خود بازی کرده وبه جدال با مادر می رود. مرحله اخر که مرحله آلتی نامیده می شود و ۳ تا ۷ سالگی است. یشتر بازی های جنسی در این دوره صورت می گیرد لذت از مقعدبه آلت جنسی در کودک منتقل می شود و کودک به آن توجه کرده ودستکاری می کند واین مساله برایش مورد سوال قرار می گیرد وتوجه انرژی جنسی بر خلاف دوره ی بلوغ، متوجه خود کودک است ولی کودک به تفاوت های بین خود وغیر همجنس توجه دارد وسوال هایی می پرسد که با عث نگرانی برخی خانواده ها می شود. ایضا در این دوره کودکان لباس های عروسک راپاره می کنند یا در می آورند تابدن لخت وآلت او را از روی کنجکاوی ببینند به همین دلیل در مراکز پیش دبستانی کشور های پیشرفته که اکثرا مختلط هستند، دکتر بازی برای پاسخ به این کنجکاوی، جزء بر نامه های رایج آنهاست. در این بازی یک بار دختر بچه ویک بار پسر بچه دکتر می شوند وتمام لباس های جنس مخالف را در آورده ومعاینه می کنندوبه این ترتیب کنجکاوی خود را ارضاء می کنند.
از جمله بازی های مرحله ی سوم پیش جنسی (آلتی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-کودک با آلت تناسلی خود ودیگر کودکان بازی می کند.
۲-کودک با لمس بدن خود به پدر ومادر و اشیاء وغیره کسب لذت جنسی می کند.
۳-کودکان بازیهایی ترتیب می دهند که دزدکی به قسمت های لخت بدن پدر ومادر نگاه کرده ویا به اتاق خواب آن ها سرک می کشند.
۴-کودکان سوال هایی در ارتباط با مسایل جنسی از والدین می پرسند مثلا من چگونه به واز چه راهی به دنیا آمدم؟
در رابطه باسوا لاتی که کودکان می پرسند باید به نکات زیر توجه کرد:
الف :فراهم کردن فرصت برای طرح آزادانه ی سوال توسط کودک.
ب : دادن جواب واقعی به سوالات آنان به طور غیر مستقیم ودر موارد به خصوص مستقیم نه فریب دادن آنها.
ج : نباید والدین در مواجهه با این قبیل سوالات آشفته شده ویا ذهن کودک را منحرف کرده ویا توضیحی که مد نظر کودک نیست بدهند.
د: باید توجه داشت بهترین زمان آموزش جنسی برای کودکان زمانی است که سوال می پرسند.
در صورت مشاهده ی باز ی کودک با آلت خود نباید او را تنبه کرد ویا با جملات آمرانه مثل دست نزن و… منع کرد بلکه می توان با محول کردن یک کار،پرسیدن یک سوال و… او را باز داشت هر چند آغاز دستکاری در این سنین نشانه ی رشد طبیعی کودک است.
لازم به ذکر است که سنین بین ۲ تا ۳ سالگی زمانیست که باید والدین اتاق خواب کودک راجدا کنند وبه لحاظ تربیتی بسیار حائز اهمیت است. زیرا هم کودک شاهد آمیزش والدین نمی شود ومتعاقبا از احساس گناه ناشی از آن در آینده در امان می ماند وهم از تماس مداوم جسمی بین کودک و والدین جلو گیری می شود.هر چند باید تدابیری اندیشید که کودکان مخفیانه هم نتوانند آمیزش پدر ومادر را ببینند.
سخنی با نوجوانان
همانطور که به بزرگسال تبدیل می شوید بدن شما دستخوش تغییرات بسیاری می گردد. طبقه بندی زیر برخی از این تغییرات را نشان می دهد. به یاد داشته باشید هر نوجوان ممکن است این تغییرات را به صورت متفاوتی نشان دهد، بنابراین ممکن است دریابید که برخی از این تغییرات در حال حاضر روی داده اند و برخی هنوز رخ نداده اند.
تغییرات جسمی
بلوغ تغییرات جسمی بدن در گذر از کودکی به بزرگسالی می باشد. در واقع بدن به بلوغ خود می رسد تا اماده فعالیت جنسی و باروری گردد.
احساس لاغری زیاد می کنید؟ وزنتان نسبت به قبل بیشتر شده؟؟ صورتتان کمی چرب به نظر می رسد؟ سینه ها حساس شده اند؟ از دیگر پسرهای مدرسه کوتاهتر هستید؟ تمام تی شرت های شما کوتاه شده اند؟؟
آرام باشید… اگر هنوز منتظر بلوغ هستید نگران نباشید.. بلوغ به زودی خودش را نشان می دهد. اگر اکثر دوستان و اطرافیان به بلوغ رسیده اند نگران نباشید شما نیز در طول یک یا دو سال اینده به بلوغ می رسید.
به یاد داشته باشید این پروسه برای هر کسی متفاوت است، تغییرات شما با بهترین دوستانتان متفاوت است، نگذارید این قضیه شما را مضطرب کند و شما نیز به موقع به تغییرات لازم برای بلوغ می رسید. برای برخی از نوجوانان بلوغ مانند یک مسابقه رخ می دهد و مثل رشد درخت لوبیای سحر امیز می ماند برای برخی نیز ممکن است زمانی طولانی تری را ببرد، در هر صورت در کیفیت تغییرات تفاوتی نیست.
ممکن است در نظر گرفتن تغییرات بدنی به شما کمک کننده باشد. اگر می خواهید بدن خود را در جلوی یک ایینه وارسی کنید. با ان روبرو شوید! ممکن است خوب به نظر نرسد اما این بدن شماست.. قرار است با ان تا سال ها زندگی کنید و تا یک یا دو سال دیگر از وضعیت بدن خود بیشتر راضی خواهید بود.
تغییرات روانی بلوغ
درست مانند بدن، ذهن و روان شما نیز در حال تغییر است. شما بسیار باهوش تر می شوید، و در باره زندگی بسیار بیشتر می دانید. وقتی کوچکتر بودید ممکن است این جمله را بارها شنیده باشید: “تو یک بچه ای و بزرگتر شدی و می فهمی” الان شما بزرگترید…. ذهن شما در حال رشد است، و برای تصمیم گیری از دلایل و تجربیات استفاده می کنید. شروع کرده اید به شناخت تصویر بزرگتری از زندگی. مهم است که به سنی رسیده اید که از اینجا به بعد نیاز خواهید داشت به اینکه خودتان برای خود تصمیم بگیرید، و بسیاری از این تصمیمات بر آینده شما موثر خواهند بود. شناخت چگونگی سازگاری شما با محیط به شما کمک می کند تصمیمات مناسبی را برای اینده خود بگیرید.
تغییرات اجتماعی
چیزهای کمی در این دنیا مهم تر از دوستان خوب هستند. همانطور که وارد نوجوانی می شوید، شما و دوستانتان در حال تغییر هستند. با تغییر ذهن و جسم شما انچه دوست دارید یا ندارید نیز تغییر می کند. با گذشت زمان، ممکن است بیشتر به دوستان خود نزدیک شوید، اما با برخی چیزهایی که در گذشته داشتید را از دست می دهید. به عنوان کودک قبلا بیشتر ورزش را دوست داشتید اما اکنون دوست دارید با دوستانی خود یک گروه رپ تشکیل دهید.
این مسئله می تواند غم انگیز باشد، اما این بخشی طبیعی از فرایند نوجوانی است، و برای هر کسی اتفاق می افتد. به علاوه، این دوره دوره هیجان انگیزی از زندگی است.جایی که می توانید افراد جدید را ملاقات کنید، و علائق و سرگرمی های مختلف را ایجاد کنید. اما به یاد داشته باشید اهداف اموزشی و کاری در این دوره پایه گذاری می شوند پس درس و مدرسه را رها نکنید!
تغییرات هیجانی
یک دقیقه در اسمان ها هستید و دقیقه دیگر غمگین. والدینتان می گویند دیگر قادر به تحمل نیستند، و زندگی با شما غیر ممکن است.. همه این تغییرات چه هستند؟؟؟
بداخلاقی یکی از ویژگی های رایج و استاندارد افراد در سنین شماست. بدن شما در حال تغییرات بسیاری است و هر کسی این تغییرات را در خلق خود نیز احساس می کند. ممکن است والدین خود را به ستوه اورید اما تمام مشکل این بد اخلاقی نیست… انچه مهم است اینست که شما راهی برای شناخت و مدیریت هیجان خود بیابید. به هیجان های خود توجه کنید و به دلائل انها… از خود بپرسید که ایا واکنش تند شما با علت اولیه تناسب دارد یا خیر…
شما دارید انسانی بالغ می شوید….
هیجان ها برده شما هستند نه شما برده هیجانات، پس انها را مدیریت کنید.. چرا این طور رفتار کردم، چگونه بهتر رفتار کنم…؟ همواره از خود این سوالات را بپرسید تا اگاهی هیجانی شما بالاتر برود.
اگر هیجانات و احساسات شما دارند بر شما غالب می شوند و احساس می کنید که نمی توانید انها را کنترل کنید در مورد انها با کسی صحبت کنید، کسی که شنونده خوب و قابل اعتمادی است، یک معلم، یک دوست بزرگتر و …
تغییرات هورمونی
در طول بلوغ قد شما تقریبا سالی ۱۰ سانتی متر رشد می کند. صدای شما تغییر خواهد کرد و بم تر می شود، موهای زهار شروع به رشد می کنند، پوست شما تغییر می کند و ممکن است جوش دربیاورید. این تغییرات همگی بوسیله هورمون ها ایجاد می شوند. هم چنان که به سمت بلوغ می روید، این هورمون ها به شما امکان می دهند که پدر یا مادر یک کودک باشید.
تغییرات هورمونی زمانی رخ می دهند که غده های مربوط به جنسی فعال می شوند (تخمک های در دختران، و بیضه ها برای پسران). غده های جنسی سپس هورمون ها را می سازند و انها را دیگر بخش های بدن می فرستند، که منجر به تمام تغییرات بلوغی می شود که شما می بینید. هورمون اصلی مردها تستوسترون نامیده می شود، و هورمون اصلی زنانه استروژن و پروژسترون می باشند. این هورمون ها علت اصلی تغییرات خلقی و بدنی شما در طول بلوغ هستند.
دوستان دوران کودکی یا نوجوانی ویژه هستند و مهم نیست چه مقدار فاصله بین دیدار دوستان وجود دارد. این ارتباطات نتیجه ریشه های مشترک در طول سال های رشد هستند. دوستان دوران کودکی و معشوقه های نوجوانیمان در کنار ما یک سری لحظه های جالب ، مخوف ، خسته کننده و برآشفته کننده را تجربه کرده اند که به ما برای شناخت هویت فعلی امان کمک کرده اند. با اینحال، وقتی کودکان کم سن هستند، والدین ممکن است این روابط را بی اهمیت بدانند. اگر خانواده بایستی به مکان جدید نقل مکان کند و فرزندان بایستی دوستان نزدیک را ترک کنند ، در این صورت چه چیزی رخ می دهد ؟ کودک ممکن است براحتی با نقل مکان با دوست های جدید اخت شود و روابط تازه ای را برقرار کند اما در مورد نوجوان چطور؟ یکی از شکایات اصلی والدین در دوران نوجوانی وابستگی زیاد نوجوانشان به یک دوست مخصوصا از جنس مخالف می باشد که نگرانی های زیادی را با خود بهمراه خواهد داشت.
عشق نوجوانی به دوست پسر یا دوست دختر حتی توسط والدین کم ارزش محسوب می گردد. افراد بزرگتر این روابط را بی معنی توصیف می کنند و آنها را عشق های توخالی می نامند و این پیوند های رمانتیک جدی گرفته نمی شوند . والدین توانایی نوجوان را در عشق ورزی زیر سوال می برند و انها را دست کم می گیرند. با اینحال آنها عبارات نوجوانان نظیر ” پدر و مادر ، من عاشق شما هستم ” را با قدردانی و ارادت تام می پذیرند. اگر والدین به این باور برسند که نوجوانان می توانند صادقانه به والدین عشق بورزند، پس آیا نباید پذیرفت که داستان های عاشقانه نوجوان در واقع عشق واقعی هستند؟
قرار عاشقانه موضوعی نسبتا جدید می باشد. در گذشته نوجوانان با اولین معشوقه هایشان در خارج از مدرسه ازدواج می کردند. در واقع زنان و مردن نسل قدیم کمتر دوران جوانی را به صورت مجردی ازدواج می کردند و سریع تر از نوجوانان و جوانان امروزی وارد زندگی متاهلی می شدند اما امروزه به دلیل مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی و طولانی شدن تحصیلات ازدواج به تاخیر می افتد.
از اینرو ، سن بلوغ از قلم افتاده بود. رسیدن به سن بلوغ بر دوره اولین عشق و اولین تجربه جنسی تاثیر می گذارد . اکنون به ندرت اتفاق می افتد که با اولین عشق افراد ازدواج کنند . قرارعشقی نوجوانان امروزی برای انتخاب جفت و همسر نیست بلکه برای سرگرمی می باشد . با این وجود، تجربه عشق اول ضعیف تر از عشق اول دهه سی یا چهل شمسی نمی باشد.
بالغینی که استحکام پیوند یا تاثیر شکست عشق اول را کمتر از حد تخمین می زنند، ممکن است فراموش کنند وقتی آنها اولین عشق اشان را از دست داده اند، چه حسی داشتند. آنها حتی ممکن است تلاش کنندتا با داستان سرایی و یا جک گفتن ها نوجوانان را ارام کنند!
“دوست پسرها یا دوست دختر ها شبیه اتوبوس های مسافر بری هستند …. دوست جدید هر دقیقه می آید !” اینها نمونه جملات والدین هستند. این تفکر سودمند و و مناسب نیست. از دست دادن اولین عشق می تواند برای بعضی نوجوان ها له کننده باشد که آنها حتی تصمیم به خودزنی یا خودکشی بگیرند.
درد شکست با گذشت زمان فروکش خواهد کرد اما عشق ممکن است در دل باقی بماند و به مدت چند دهه خبری از آن نباشد . در حالی که اکثر مردان و زنان بعد از اولین شکست عشقی فرد مناسبی را پیدا می کنند، با انها ازدواج می کنند و سال های ازدواج اشان را با آگاهی از این موضوع صرف می کنند که” چیزی را در گذشته جا گذاشته اند و یا گم شده است”. آنها به این موضوع فکر می کنند که عشق اولیه اشان را از دست داده اند. با خود فکر می کنند شاید اگر آنها با عشق اولیه اشان در زمانی که جوان تر بودند ، ازدواج کرده بودند، می توانستند ازدواج های دیر پا و راضی کننده را شکل می دادند، اما آنها هرگز با این وضعیت مواجه نخواهند شد . این داستان های عاشقانه اغلب بواسطه مداخلات والدین اشان دوام نیاوردند.
در تحقیقی که اخیرا انجام شده و حدود ۱۶۰۰ نفر با سنین بین ۱۸ تا ۹۲ سال شرکت داشتند ، ۵۶ درصد شرکت کنندگان اظهار داشته اند که آنها قصد نخواهند داشت تا به دوران عشق اولشان بر گردند و ۱۹ درصد مطمئن نبودند اما ۲۵ درصد گفته اند که چنین کاری انجام خواهند داد . حتی بالغینی که به اولین عشقشان علاقه نداشته اند و از جمله کسانی که تنها خاطرات تلخ داشته اند ، نشان دادند که این داستان های عشقی اولیه بر گرایش های مادام العمرشان تاثیر داشته اند و حتی بر روی خودشان هم اثر گذار بودند .
بنابراین، عشق های دوران نوجوانی را چه هورمونی و توخالی بنامیم و چه واقعی، چیزی که این میان مهم است احساسات یک انسان است. نوجوان خود را به صورت یک انسان ببینید نه یک ربات و یا موجود خطرناک. هر احساسی که در ارتباطاتش پیدا می کند برای او بسیار مهم است و بها دادن به این احساسات از سوی والدین احساس ایمنی هیجانی و ثبات بیشتری می دهد. این امر به تشکیل ارتباطات ایمن تر در اینده بسیار کمک خواهد کرد. چگونگی برخورد با این احساسات و پاسخدهی به نوجوان بسیار مهم است که در مقالات بعدی سایت کودک به این موضوعات نیز خواهیم پرداخت.