مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

95 درصد از ازدواج هایی که با نظارت خانواده ها انجام می شود، موفقند!

براساس آمارها ۸۵ درصد ازدواج های ناشی از دوستی های خیابانی و اینترنتی در سال های اول به طلاق منجر می شود؛ ازدواج هایی که بدون شناخت دقیق و عمیق از یکدیگر و براساس ظواهر شکل می گیرد در مقابل، بنا به گفته ابهری جامعه شناس و مشاور کمیسیون اجتماعی، ۹۵ درصد ازدواج هایی که با نظارت خانواده ها شکل می گیرد موفقیت آمیز است و اگر با فرهنگ سازی به سمت این نوع ازدواج ها پیش برویم آمار طلاق در جامعه کاهش می یابد. مجید ابهری، جامعه شناس و مشاور کمیسیون اجتماعی در این باره به خراسان گفت: ۹۵ درصد ازدواج هایی که با نظارت خانواده ها و استفاده از مشاوره انجام می شود، موفقیت آمیز است. وی افزود: در این روش، توجه به ظواهر و معیارهای درست انتخاب همسر شکل بارزتری دارد. سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران و همچنین مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون نیز در این باره به خراسان گفت: مطالعات نشان داده است که هر چقدر جوانان برای انتخاب همسر با خانواده ها تعامل و هم فکری داشته باشند و از نظرات آن ها در انتخاب همسر بهره ببرند ، ازدواج آن ها موفق تر است. وی افزود: البته این به آن معنا نیست که در این گونه ازدواج ها طلاق به هیچ وجه اتفاق نمی افتد اما درصد آن کمتر است و ازدواج هایی که با نظارت و مشورت خانواده انجام می شود مستحکم تر است. مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون همچنین گفت: حضور خانواده در کنار جوانان برای ازدواج، فرصت مناسبی را برای انتخاب همسر براساس شناخت دقیق و عمیق و معیارهای علمی در اختیار آن ها قرار می دهد و در این ازدواج ها میزان طلاق نسبت به ازدواج هایی که از طریق دوستی های خیابانی، اینترنتی و چت انجام می شود بسیار کمتر است. وی افزود: از طرفی در این گونه ازدواج ها، خانواده های دو طرف پشتوانه و حلال مشکلات خواهند بود و به آن ها کمک می کنند تا با چشم باز همسر و شریک زندگی خود را انتخاب کنند و هر چه این حضور و تعامل پررنگ تر باشد انسجام ازدواج های صورت گرفته بیشتر خواهد بود.


وقوع یک طلاق به ازای هر ۶ ازدواج در کشور
دکتر مجید ابهری، جامعه شناس و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این که ۸۵ درصد ازدواج های ناشی از دوستی های خیابانی و اینترنتی به طلاق منجر می شود به خراسان گفت: براساس آمارهای ثبت احوال در حال حاضر از هر ۶ ازدواج در کشور یک مورد به طلاق منجر می شود و در تهران از هر ۳ ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد. وی با اشاره به این که توجه به معیارهای مادی و ظاهری و بی توجه بودن به معیارهای درست انتخاب همسر از دلایل افزایش طلاق در کشور است افزود: ازدواج هایی که براساس ظاهر، مادیات و ... انجام می شود در سال های اول زندگی با مشکل روبه رو می شود. ابهری همچنین افزایش ازدواج های اینترنتی و ناشی از دوستی های خیابانی را از دلایل طلاق در کشور ذکر کرد و گفت: تجربه ثابت کرده عشق های اول ازدواج دارای دوامی حداکثر ۶ ماهه است و در سال های اول زندگی رنگ می بازد. وی گفت: همدلی، صداقت، پاکدامنی، اخلاق و تدین از جمله معیارهای درست گزینش همسر است که متاسفانه در حال حاضر در بیشتر ازدواج ها نادیده گرفته می شود. بنا به گفته مشاور کمیسیون اجتماعی ازدواج های اینترنتی و از طریق دوستی های خیابانی بر پایه توجه به ظاهر و مادیات شکل می گیرد که با روشن شدن واقعیات دو طرف به انتخاب نادرست خود پی می برند و خیلی زود این ازدواج ها که با عشق و علاقه آغاز شده است به جدایی می انجامد و آثار نامطلوب انتخاب نادرست تا پایان عمر همراه دو طرف باقی می ماند. وی افزود: در مقابل ۹۵ درصد ازدواج هایی که براساس اصول و معیار انتخاب همسر و با نظارت خانواده انجام شده ، موفقیت آمیز بوده است چرا که در این ازدواج ها معیارهای ظاهری و مادی در مراحل آخر انتخاب قرار دارد و این ازدواج ها با توجه به ضوابط فرهنگی، اخلاقی، دینی و با نظارت خانواده ها و استفاده از مشاوره شکل می گیرد.


تاخیر در ازدواج و کاهش آمارهای ازدواج
ابهری همچنین گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تاخیر در ازدواج است که دلیل این مسئله مشکلات اقتصادی، سخت گیری خانواده ها، توجه به تجملات و چشم و هم چشمی هاست که به کاهش آمار ازدواج در کشور و افزایش سن ازدواج در جوانان منجر شده است. وی افسردگی، اعتیاد، انزوا و مهاجرت به خارج از کشور را از جمله آسیب های تاخیر در ازدواج ذکر کرد و گفت: دولت می تواند با ایجاد زمینه های اشتغال برای جوانان، در اختیار دادن مسکن ارزان و حمایت از نسل جوان، جوانان را به ازدواج های آسان و پایدار ترغیب کند که خود می تواند به افزایش آمار ازدواج و تحکیم بنیان خانواده کمک کند.


اجرای قانون تسهیل ازدواج راهکاری برای حل مشکل ازدواج جوانان
بنا به گفته وی اجرای قانون تسهیل ازدواج و انجام کارهای فرهنگی در کشور برای گرایش جوانان به ازدواج های آسان از جمله راهکارهایی است که به رفع مشکل ازدواج جوانان کمک می کند.


افزایش طلاق های عاطفی در مرز هشدار
مشاور کمیسیون اجتماعی گفت: براساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج در کشور ۴ مورد به طلاق عاطفی می انجامد که گرچه آمارهای آن در جایی ثبت نمی شود اما بحران زاست. وی افزود: جدای از طلاق های واقعی و آشکار که آمار آن به ثبت می رسد، بسیاری ازخانواده ها دچار سردی روابط و به اصطلاح طلاق عاطفی هستند که دلیل آن که برای طلاق به اصطلاح آشکار اقدام نمی کنند داشتن فرزند، وضعیت اجتماعی و برخی ملاحظات است. وی اجباری شدن آموزش مهارت های زندگی برای همسران و همچنین فرهنگ سازی از طریق رسانه ها را راهکاری برای کاهش آمار طلاق های پنهان یا عاطفی ذکر کرد و گفت: مسئولان فرهنگی باید بیش از پیش برای رفع این مشکل که در حال فراگیر شدن است تلاش کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.