مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

تفاوت سنی ایده آل بین زوجها چقدر است؟





از قدیم و ندیم می گفتند که مردان به زنان جوانتر بیشتر علاقه دارند و زنان در کنار مردان بزرگتر از خود بیشتر احساس امنیت می کنند. گرچه این جمله یک قانون نیست اما برای بخش وسیعی از جامعه صدق می کندولی نمی توان یک اختلاف سنی مشخص و ایده آل را بین زوجها در نظر گرفت.

در جوامع قدیمی همچون یونان باستان که ازدواج ها بیشتر بر مبنای ایجاد ثبات مالی و اتحاد بین اقوام بود ، اینکه مرد یک همسر 15 تا 20 سال جوانتر از خود داشته باشد اصلا غیر طبیعی نبود. یک مطالعه در مورد مردم کشور فنلاند پیش از انقلاب صنعتی نشان می دهد که اختلاف سنی 14 سال بین زن و مرد برای داشتن فرزندان بیشتر، ایده آل بوده است.
یکی از مطالعات انجام گرفته در کشور سوئد نشان می دهد که در حال حاضر اختلاف سنی 6 سال بین زن و مرد ایده آل است؛ دلیلش هم این است که میزان باروری در زنان از سن 35 سالگی به بعد کاهش پیدا می کند اما در مردان بنظر می رسد که این مساله تقریبا حدود 10 سال دیرتر اتفاق می افتد.
در وضعیتی که فاصله سنی بسیار زیاد باشد ، احتمال وجود مشکل افزایش می یابد ، تفاوت نسل و کمبود نقاط مشترک یکسان به علاوه پختگی یکی از زوجین مسئله ساز خواهد بود . مشکلات جسمانی و گاهی هم عدم درک متقابل به دلیل خواسته هایی که اقتضای سن هستند !




اختلاف سن و فعالیتهای اجتماعی
در حالیکه دلیل علمی محکمی برای ازدواج با مردان مسن تر وجود ندارد، با این حال دلایلی هم برای نگرانی از اختلاف سنی بین آنها وجود دارد.
یکی از پارامترهای اصلی بلوغ عاطفی در عشق یافتن راهیست که باعث استحکام رابطه در دراز مدت شود. این مساله نیازمند داشتن تعامل با زوجهای همسن وسال دیگر نیز هست تا بتوانند با راه کارهای آنها با مسائل و مشکلات روبرو شوند.
به هر حال در شرایطی که مرد از لحاظ عاطفی به بلوغ رسیده باشد ، می تواند این مشکل زن را برطرف کند. اگر زوجها بدلیل اختلاف سنی مشکل برقراری ارتباط باهم داشته باشند، ممکن است بعدها برای آنها سرخوردگی و تنش ایجاد شود.


راز یک رابطه بی نقص
اما آیا واقعا چنین چیزی به عنوان یک معیار ایده آل بین زوجها وجود دارد؟ بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه ژنو ، اختلاف سنی ایده آل بین زن و شوهر 5 سال است ؛ یعنی زن 5 سال کوچکتر از شوهر باشد. زنها 27٪ باهوش تر ند و زودتر به بلوغ عاطفی می رسند ، با این حال این یک قانون کلی نیست ، تنها ملاک تعیین کننده رشد فکری و عاطفی طرفین است ، چه زن از مرد بزرگترباشد و چه برعکس و چه زوجین همسن باشند !! پارامترهای شخصیتی هر فرد ، میزان شناخت او از خود و رابطه اش با جهان ، چیزی که از خود و دنیا می خواهد می تواند نقش مهمی بازی کند ، بهتر است به جای اندیشیدن به سن همسر آینده تان سعی کنید تا در درجه اول خودتان و بعد اورا خوب بشناسید ، ببینید کدامیک از ویژگی های خود را فرافکنی می کنید ، سایه های وجودتان را بشناسید ، ارتباطی صادقانه و همراه با جزئیات با او برقرار کنید و تمام خواسته های خود را شفاف بیان کنید ، اینها نکاتیست که میزان رضایت و شادی شما را تعیین می کند !

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.