مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

توصه های برای ازدواج در سنین بالا

سن ازدواج در ایران بالا رفته و به دنبال آن، انتخاب همسر سخت تر شده است. در دهه سوم زندگی موقعیت های ازدواج هم برای دختر و هم برای پسر محدودتر است و احتمال این که فرد مورد نظر شما بیشتر معیارهایتان را داشته باشد، کمتر است. از این ها که بگذریم، بالا رفتن سن انتخاب کردن را با ترس و اضطراب بیشتری همراه می کند و قدرت ریسک را پایین می آورد.






اگر شما هم جزو کسانی هستید که در دهه سوم زندگی می خواهید ازدواج کنید، باید این نکات را به خاطر بسپارید:



نگران افزایش سنتان نباشید

یکی از مواردی که باعث می‌شود به خصوص خانم‌ها در دام ازدواج‌های بدون مطالعه بیفتند، افزایش سن است. آنها اغلب نگران‌ این هستند که سنشان افزایش یابد و تجربه نشان داده در سنین29 و 30 سالگی خانم‌ها روزهای سختی را می‌گذرانند زیرا وارد دهه دیگری از زندگی می‌شوند. در این دوره‌ها افراد زیادی با افسردگی و اضطراب به ما مراجعه می‌کنند و این حالت‌های روانی گاهی باعث می‌شود اقدام عجولانه‌ای انجام دهند و خود را در دام انتخاب اشتباهی بیندازند.



برای ازدواج ضرب‌الاجل تعیین نکنید

درست است که ازدواج تان دیر شده و از طرف خانواده تحت فشارید اما شناخت بین دو نفر نباید با ضرب‌الاجل باشد و ممکن است 6 یا 8 ماه یا بیشتر طول بکشد تا طرفین تا حدود زیادی مطمئن شوند انتخاب شایسته‌ای داشته‌اند.



به او اطمینان دهید اولین فرد زندگی‌تان است

واقعیت این است که در دهه سوم به بعد زندگی، ممکن است گزینه های شما برای ازدواج مردان یا زنانی باشند که سابقه یک نامزدی یا ازدواج نافرجام را داشته اند. اگر ازدواج دیگری داشته اید و صاحب فرزندی از ازدواج قبلی خود هستید، این حس را به طرف مقابل ندهید که فرزندتان از او مهم‌تر است. همسر آینده حتما باید حس کند اولین فرد در زندگی شماست و بچه‌ها علیه او نیستند تا بتواند اعتماد آنها را جلب کند. این میسر نیست مگر اینکه احترام او را حفظ کنید و فرزندانتان نیز از این قاعده پیروی کنند.



با همسر قبلی او دیدار کنید

اگر فردی که انتخاب کرده‌اید قبلا همسر داشته، از او اجازه بخواهید با همسر قبلی‌اش دیداری داشته باشید. ممکن است همسر سابق از روی غرض‌ورزی چیزهایی بگوید که با واقعیت مطابق نباشد ولی خیلی وقت‌ها هم اطلاعات مفیدی می‌دهد که باعث می‌شود با تامل بیشتری رابطه را دنبال کنید. به خصوص اگر شکاکی و بددلی جزو صفات فرد مقابل باشد زیرا این افراد در دوره نامزدی می‌توانند هنرمندانه شکاکی و بددلی خود را پنهان کنند و کسی هم متوجه نمی‌شود و فقط بعد ازدواج و عقد رفتارهای شکاکانه را بروز می‌دهند.



وقتی از یک رابطه خارج شده‌اید و هنوز در سوگ رابطه قبلی مانده‌اید، اصلا وارد رابطه جدید نشوید زیرا انسانی که در سوگ است ممکن است رابطه جدید را تخریب کند یا از رابطه جدید انتظارهای غیرواقعی و افراطی داشته باشد



از شبیه‌سازی پرهیز کنید
افرادی که همسرشان را به هر دلیلی از دست داده‌اند، مثلا همسرشان فوت کرده، نامزدی بهم خورده ای داشته اند یا به هر دلیلی یک تجربه شکست ماندگار دارند، ممکن است به اشتباه دنبال فردی بگردند که شباهت زیادی به همسر اولشان دارد با بدتر از آن کسی را پیدا و تلاش کنند او را به همسرشان شبیه کنند بدون آنکه متوجه این قضیه باشند که حالا آنها با یک فرد کاملا جدید روبرو هستند.



با سوگ رابطه قبلی وارد رابطه بعدی نشوید

وقتی از یک رابطه خارج شده‌اید و هنوز در سوگ رابطه قبلی مانده‌اید، اصلا وارد رابطه جدید نشوید زیرا انسانی که در سوگ است ممکن است رابطه جدید را تخریب کند یا از رابطه جدید انتظارهای غیرواقعی و افراطی داشته باشد. همه اینها در نهایت به رابطه ضربه خواهد زد و انتخاب نیز درست انجام نمی‌شود. وقتی طرف مقابل این حالت‌ها را در شما می‌بیند برای کمک و بهبود وضعیت نقش منجی را ایفا می‌کند و بعد از بهبود وضعیت روانی شما دیگر خاصیتی ندارد و رابطه به هم می‌خورد.








نقش درمانگر را ایفا نکنید

ازدواج در سنین بالا همیشه این خطر را دارد که شما با چشم بسته، شرایط را بپذیرید و وارد رابطه خطرناکی شوید. شما ممکن است به حداقل ها قانع شوید و به ازدواجی تن دهید که معیوب و بیمار است. فردی که به مواد مخدر معتاد است و در یک برنامه درمانی مدون طولانی مدت قرار ندارد، گزینه مناسبی برای انتخاب نیست. کسی که به خساست، پرخاشگری و عصبی بودن، شکاکیت، تنبلی و... شناخته می شود، گزینه خوبی برای ازدواج نیست. اختلالات شخصیتی، بیماری های روانی، اعتیاد به مواد مخدر، اینترنت و هرزه نگاری، جزو خط قرمزهای ازدواج است. فراموش نکنید شما درمانگر نیستید و در این دام نیفتید که با ازدواج می‌توانید کسی را درست کنید. مطمئن باشید از عهده چنین کاری بر نخواهید آمد. درمان اعتیاد به یک کار چند ساله و یک گروه مجرب پزشکی نیاز دارد و کسی به عنوان همسر از عهده درمان اعتیاد برنخواهد آمد و هرگز به قولی که طرف مقابل برای ترک اعتیاد داده، اعتماد نکنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.