مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

مراحل رشد کودکان

مراحل رشد کودکان

 

پدر و مادر بودن آمیزه ای از شادی و مبارزه جویی است. هیچ گونه طرح ریزی یا پیش بینی، شما را برای دنیایی که در انتظار شما و فرزند اولتان است، مهیا نمی سازد. وقتی نوزاد پابه عرصه ی وجود می گذارد، دنیای شما برای همیشه تغییر می یابد. شما رابطه ی عشقی عظیمی را با ناآشنایی شکل می دهید و اوقات زندگی را وقف کسی می کنید که به تازگی ملاقاتش کرده اید. شما در ارتباط با فرزندتان، نقش نوینی را به عهده می گیرید که تقریبا بر تمام زندگی شما تاثیر می گذارد.

طی قرنها، والدین احساس می کردند که اگر بچه ای را به سن بلوغ برسانند، کاری مهم انجام داده اند و اگر فرزندانشان در برابر بیماری ها، حوادث و تجاوزات زنده بمانند، موفقیتی بزرگ کسب کرده اند.

امروزه، بچه ها از مزایای داروها و فن آوری بهر می برند. اما والدین امروزی دیدی پیچیده تر پیدا کرده اند. آنان می خواهند فرزندانی پرورش دهند که دارای خصوصیات زیر باشند:

  • مسئول و همراه
  • باشهامت
  • خوشحال و مستعد لذت بردن از زندگی
  • موفق
  • به تعلقات و احساسات دیگران احترام بگذارند
  • مودب و دست و دل باز
  • راستگو
  • دوستدار خانه و خانواده و خودشان
  • بتوانند با سایرین کنار بیایند
  • متکی به نفس
  • هنگام بروز مشکلات قادر باشند فرصت ها را دریابند.

از لحظه ای که بچه ها به دنیا می آیند، والدین سعی دارند رفتار آنان را شکل دهند و بر آن نفوذ نمایند. اما درهر بچه صفات معینی وجود دارد که بخشی از شخصیت منحصر به فرد او را تشکیل می دهد. صفاتی که ما به عنوان پدر یا مادر ممکن است روی آنها نظارتی اندک داشته یا ابدا نظارت نداشته باشیم. همچنان که سعی می کنیم به تدریج همکاری و مسئولیت و شهامت را به فرزندانمان بیاموزیم، بجاست که این معیارهای درونی و نقشی که در شکل دهی فرزندانمان ایفا می کنیم را بشناسیم.

خلق و خو: هر بچه دارای خلق و خویی بخصوص، شیوه ی رفتار، سرعت و روش ویژه ی رشد است. پرورش بچه یعنی پرداختن به کیفیات فردی او، نه سعی در تغییر آنها. بنا به گفته ی بعضی از پژوهشگران، هر نوزادی با خلق و خویی منحصر به فرد به دنیا می آید که اساسا در تمام دوران کودکی با او می ماند. خلق و خو هیچ ارتبای با هوش و استعداد ندارد بلکه به کیفیات منحصر به فردی که نوزاد با آن زاده شده است، مربوط است.از طریق تشخیص و پذیرش خلق و خوی فرزندمان، درکی عمیق تر نسبت به او به دست می آوریم. این امر به نوبه ی خود به ما کمک می کند از شیوه ی مخصوص فرزندمان تقدیر کنیم و پذیرای آن باشیم.

 

مراحل رشد کودکان

سرعت رشد: ما با محترم شمردن سرعت رشد فرزندانمان به آنان کمک می کنیم. بچه ها با سرعت  به روش مخصوص به خودشان رشد می کنند. آنان تقویمشان را برای دستیابی به رشد، در دورن خود حمل می کنند. دندان درآوردن رویدادی است که به میزان زیادی هنگام تولد تعیین می شود. با دیدی وسیع تر می توان گفت شروع چهار دست و پا رفتن،  حرف زدن و یادگیری کنترل ادرار نیز از پیش تعیین شده است. اما این موارد از محیط کودک نیز تاثیر می پذیرد. نمودارهای رشد، میانگین سنی بچه ها یی را نشان می دهد که کارهای گوناگون انجام میدهند. مشکل این جاست که بچه یه حد وسط وجود ندارد. بچه ها می توانند با بعضی یا همه ی طبقات تمودار تفاوت داشته باشند.

مراحل رشد:شیرخواران می آموزند اطمینان کنند که می توان به انسان های دیگر از نظر نگهداری، خوش گذرانی، مواظبت و محدودتیها تکیه کرد. آنان نتیجه خواهند گرفت که کسی:

نیازهای اساس فیزیکی آنهان را مرتفع خواهد کرد.

به شیون های اعتراض آمیز آنان توجه خواهد کرد.

از حرکت آنان به سمت خطر ممانتعت خواهد کرد.

شیرخواران می آموزند به خودشان اطمینان کنند که قادرند بعضی از نیازهایشان را پاسخگو باشند. آنان تشخیص می دهند که می توانند:

خودشان را با انگشت شست یا پتویی مخصوص آرامش بخشند.

آنچه را می خواهند، با چهار دست و پا رفتن و قاپ زدن به دست آورند.

با پیدا کردن انگشت شست پا یا دست و جویدن آن ، لذت ببرند.

شیرخواران هم  چنین می آموزند که به دنیای اطرافشان اطمینان کنند. آنان کشف می کنند که دنیا گاهی قابل پیش بینی و بعضی مواقع شگفت انگیز ، اما اساسا محلی امن است.

کف اطاق سفت و محکم است، حیوانات عروسکی نرم.

آب خوردن خوب است، آمپول زدن آزار دهنده.

بچه های نوپا به استقلال می رسند: به محض این که بچه ها یاد گرفتند اطمینان کننده، می توانند عدم وابستگی را نیز به آزمون بگذارند. بچه ها با کسی که آماده نگهداری آز آنان است، احساس راحتی بیشتری می کنند و راحت تر می توانند به او زور بگویند، امتحانش کنند و درخواست هایی از او داشته بباشند. بچه های نوپا عدم وابستگی را به طرق گوناگون جستجو می کنند. هر عملی از عدم وابستگی، صفتی انسانی را به آنان می آموزد. آنان اصرار دارند هر کاری را برای خودشان انجام دهند.(و در حال آموختن صفت «اتکابه خود» هستند.)

آنان ادعا دارند که همه اسباب بازی ها متعلق به خودشان است(مالکیت).

آنان از تاریکی و بیگانگان ترس دارند(عدم امنیت)

آنان به آرامی گربه را نوازش می کنند(خودداری)

به این طریق و بسیاری طریق دیگر، بچه های نوپا در حال انجام دادن کارهایی در جهت رشد هستند

بچه های پیش دبستانی کم کم خلاقیت نشان می دهند

پیش دبستاین ها اطمنیان و عدم وابستگی را در ارتباطات اولیه شان شکل داده اند و حالا آمادگی دارند که درون دنیای گسترده تر دوستی و اسباب بازی غوطه ور شوند. پیش دبستانی ها هنرمند، مخترع و سازنده هستند، الهامات آنان، مواد خام اولیه و ابزاری است که به صورت کتاب ، عروسک ، ساختمان های اسباب بازی ، توپ، شن، آب رنگ، زبان و همازی هایشان می باشد . آنان تصورات پویای خود را در همه ی موقعیت ها به کار می برند.

نقش شما در تاثیرگذاری بر رفتار فرزندتان است: اگر ما فقط توصیف این «دوساله های وحشتناک» را شنیده باشینم، زندگی با این بچه دوساله متفاوت نخواهد بود؟ هم چنان که شما در شناخت و تقدیر از فرزندتان، فرزندی که دارای خلق و خویی منحصر به فرد است و به شیوه ی خود رشد می کند، بیشتر می آموزید، می توانید به نوبه ی خود مطالبی در زمینه ی تاثیر گذاری در او به عنوان پدر یا مادر یاد بگیرید. راه های تاثیر گذاری والدین بر فرزندان بسیار است. یکی از راه ها این است که در منزل محیطی پذیرا و دلگرم کننده ایجاد کنید. شما می توانید با احتساب انتظارات خود شروع نمایید. بسیاری از والدین انتظارات را با پدر یا مادر بودن در هم می آمیزند. والدین و افراد حرفه ای که با بچه های کوچک کار می کنند، اغلب بر رفتارهای منفی تمرکز دارند. ما اصطلاحاتی مانند«این دو ساله های وروجک» یا «هیولای کوچلو» را می شنویم و به کار می بریم.

تعجبی ندارد  اگر ما، رکیک ترین کلمات را در سنینی معین از فرزندانمان بشنویم! بچه های کوچک اغلب انتظارات ما را احساس کرده و سعی می کنند پاسخ گوی آن باشند، اما در نظر بگیرید: اگر ما فقط در مورد این «دوساله های وروجک» شنیده باشیم، زندگی با این بچه ی دوساله متفاوت نخواهد بود؟ یا می توانیم انتظار همکاری و رفتارهای مناسب داشته باشیم؟ انتظارات قدرتمند هستند. هرچه انتظارات شما مثبت تر باشد، احتمال آن که فرزندانتان همکاری کنند، بیشتر است.

بیشتر «بله» ، کمتر «نه»

بیشتر بچه های هجده تا بیست و چهار ماهه واژه ی جادویی «نه» را به کار می برند. بعضی از آنان «نه» می گویند حتی وقتی واقعا منظورشان بله است. نه ممکن است به این دلیل واژه ی مورد علاقه بچه ها باشد که والدین نیز به آن علاقه مندند. والدینی عاقل در جستجوی روش هایی هستند که از واژه ی «بله» بیشتر استفاده کنند.

چه زمانی برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

زمانی تلفن همراه یک وسیله ی لوکس منحصر برای ثروتمندان یا وسیله ی مورد استفاده برای والدین بود، اما از یک زمانی به بعد این مسئله که کودکان نیز یک گوشی تلفن همراه داشته باشند امری عادی شده است. کودکان نوپا و بچه های کوچک با گوشی تلفن همراه و تبلت آشنا می شوند و به وسیله ی آن می توانند شوهای تلویزیونی مورد علاقه شان را تماشا کنند، به موسیقی گوش دهند و با آن بازی کنند. ولی دلیلی وجود ندارد که کودکان در سنین پایین با این قبیل

ابزار اشنا شوند و یا پیش از انکه ضروری باشد به انها یک گوشی شخصی داده شود.

زمانی که بچه ها انقدر کوچک هستند که باید همواره تحت نظارت باشند، آنها به موبایل نیازی ندارند. این مسئله روشن به نظر می آید که در تکنولوژی موبایل در اصل برای ارتباط با دیگران ابداع شده است. کودک برای تماشای شوهای تلویزیونی و بازی کردن به موبایل نیاز ندارد. استفاده از وسایل الکترونیکی برای بچه ها در سنین خاصی بر روی رشد و سطح توجه آنها تاثیر می گذارد. هیچ دلیل برای اینکه کودکان برای خودشان موبایلی داشته باشند که همیشه در دسترس باشند وجود ندارد. شما می توانید گوشی را پیش خود نگه دارید و زمانی که کودک باید به شما تلفن بزند و یا از او خبردار شوید گوشی را در اختیار او بگذارید.

زمانی که فرزند شما سنین بلوغ را پشت سر گذاشته مثلا در حدود پانزده سالگی، مطمئنا باید گوشی همراه داشته باشد حداقل یک گوشی برای تماس های اضطراری باشد نه حتما یک گوشی هوشمند که نوجوانان همه خواهان ان هستند.

این زمانی است که فرزند شما به اندازه کافی استقلال و جسارت دارد که به تنهایی و یا با دوستانش بیرون برود و زمانیست که کودک به ارتباط نیاز دارد. این بدین معنی نیست که نباید هیچ قانونی در رابطه با این وسیله وجود نداشته باشد. به فرزند خود اجازه ندهید همان سطح دسترسی که شما به گوشی موبایل دارید به همان مقدار به موبایل دسترسی داشته باشد.

بنابراین زمانی که یک گوشی موبایل در اختیار فرزند خود می گذارید نیاز است که یک سری محدودیت ها برای استفاده از آن برای او قائل شوید. این مسئله می تواند در مورد این باشد که کودکان برای چه کاری از تلفن همراه استفاده کنند و چه زمانی اجازه استفاده از آن را دارند. تمام گوشی های نوجوانان هوشمند هستند و مجهز به اینترنت بنابراین تمامی نوجوانان دسترسی وسیع بع گستره اینترنت از گوشی های خود خواهند داشت. نمی توانیم خود را گول بزنیم و با محدودیت های ظاهری تصور کنیم نوجوان را محصور نگه داشته ایم. بهتر است بدین منظور روی اگاه کردن نوجوانان سرمایه گذاری کنیم. به عنوان یک والد، این مسئله به شما بستگی دارد که تشخیص دهید که چه زمانی برای کودک خود تلفن همراه بخرید. یک موبایل مشترک با اعضای خانواده یا با خواهر و برادر بزرگتر گاهی می تواند یک راه حل خوب باشد. بلوغ کودک خود و به کار گیری قوانین را در او در نظر بگیرید.

با در نظر گرفتن مسئله ی امنیت که در اولویت می باشد یک گوشی در اختیار کودکتان بگذارید. گوشی های مدرن پنجره ای رو به اینترنت و مسائل امنیتی موجود در ان می باشد. برخی مسائل وجود دارد که شما به عنوان یک والد در مورد بچه ها از آنها خبر دار باشید.

روانشناسی کودک ۲ سالگی

آنچه باید در مورد کودک دو ساله خود بدانید:

 کودک شما اکنون ۲ ساله است و شخصیتش هر روز درخشان تر می شود. ممکن است درهر لحظه از تجربه کردن جهانی که به او ارائه می شود اندیشمند، محتاط و کم حرف و یا بی تفاوت به نظر برسد. با تمام پیشرفت هایی  تا به امروز کسب کرده است همچنان در حال یادگیری  است . شما می توانید در انجام این امر مهم به او کمک کنید.

مهارت های حرکتی درشت

مهرت های حرکتی درشت کودک طی چند ماه گذشته تا حد زیادی پیشرفت کرده است. او با اطمینان از راه پله بالا و پایین می‌رود. در حقیقت او از هر چیزی مخصوصا مبلمان بالا می رود و به هر سمتی می دود.همچنان مستعد توقف های ناگهانی چه برنامه ریزی شده و چه اتفاقی است. بنابراین باید زمان زیادی را صرف بلند کردن او کنید وقتی که به زمین می افتد.

کودک در بازی کردن با اسباب بازی های متحرک بهتر عمل می کند و ممکن است در حدی پیشرفت کرده باشد که بتواند برای اواین بار در ۲ سالگی با سه چرخه بازی کند. قدرت هماهنگ سازی بین اعضا بدن در او به قدری پرورش یافته که می تواند به توپ بزرگی که روی زمین ثابت است ضربه بزند، و یا حتی توپ را بگیرد.

مهارت های حرکتی ظریف

همگام با پیشرفت مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز در حال رشد و پیشرفت است.

هماهنگی بین دست و چشم در او چنان بهبود پیدا کرده است که بتواند با لگو برج بسازد و قادر است از نیروی بدنش استفاده کند. حالا که مهارت چنگ زدن به حد کافی رشد یافته می‌تواند چیز های کوچک را بردارد و یک مداد را به اندازه کافی محکم نگه دارد تا شکل معنا داری رسم کند و صفحات کتاب را یک به یک ورق بزند.

استفاده از اسباب بازی هایی مثل خمیربازی، کتاب مصور و مداد شمعی در این مرحله از رشد کودک بسیار مناسب است، چون این وسایل کودک را نیازمند به استفاده از چنگال ها می کند که این مهارت زمانی که نوشتن را می آموزد بسیار اهمیت پیدا می کند.

مهارت های شناختی

در سن دو سالگی ، مهارت های شناختی کودک تا حدی رشد پیدا کرده است که او قادر به تشخیص افراد آشنا در عکس ها می باشد و از توجه به جزئیات ریز در تصاویر لذت می برد. در این مرحله زمانی که صرف قصه گویی برای کودک می شود بسیار اهمیت دارد. کار با کتاب مصور بسیار سودمنداست چون به کودک کمک می کند بین داستان و تصاویر ارتباط برقرار کند، دایره لغاتش گسترده شود، الگو و ریتم سخن را بفهمد و با ساختار قصه آشنا شود. انجام تمام این موارد برای زمانی که او شروع به صحبت کردن و یادگیری خواندن و نوشتن می کند بسیار ضروری است.

در این سن کودک شما  شمردن را می آموزد و کلید اصلی برای دسترسی به این  مهارت، تکرار است. شما می توانید هر چیزی را برای اوبشمارید، از انگشتان دست و پا گرفته تا تعداد مداد شمعی هایی که دارد.

ایده بسیار خوبی است که روی مهارت های اجتماعی کودک کار کنید. فرصت دادن به کودک برای بازی با دیگران به او کمک می کند مهارت های گفتاری و ارتباطی اش را رشد دهد و همزمان مفاهیم اشتراک و در نوبت بودن را بیاموزد. بازی کردن با دیگران به ویژه برای کودکی که خواهر یا برادر ندارد ضروری است.

کودکان در این سن ظرفیت تمرکز محدودی دارند. بنا براین با وجود اینکه او نیار به اسباب بازی های متنوعی برای بازی و کسب مهارت  دارد باید توجه داشت  که  دادن انتخاب های زیاد در یک زمان موجب سر در گم شدن کودک می‌شود .

تعلق و وابستگی به یک اسباب بازی خاص در کودکان این دوره سنی اصلا نا متعارف نیست. پس داشتن یک اسباب بازی اضافه و مشابه آنچه که خیلی دوست دارد برای زمانی که کودک اسباب بازی محبوبش را گم می کند خالی از لطف نیست.

به این نکته توجه کنید که کودک تمایل دارد یک فعالیت خاص را بیشتراز سایرین انجام بدهد. جست وخیز روی رخت خواب کاری بسیار رایج و دوست داشتنی است . ولی ممکن است او رقص و موزیک و نقاشی و حتی کندن گودال در باغچه را به همان اندازه دوست داشته باشد.

کودک شما اکنون به سرعت رشد می کند و بسیار سریع می آموزد. بهتر است بداند کارهایی وجود دارد که با انجام آن  به عنوان پدر و مادر در ایجاد زیرساختی مستحکم برای زندگی آینده کودک کمک زیادی می کنید.

روانشناسی کودک سه سالگی

آنچه باید در مورد کودک سه ساله خود بدانید:

یکی از بزرگترین لذت ها برای پدر و مادر تماشای یادگیری وترقی کودکشان است. ولی آیا می دانید به کدام سمت می رود و چه نقاط عطف رشدی دارد؟ آیا می دانید برای کمک به کسب اعتماد به نفس از توانمندی هایش جهت رفتن به مرحله بعدی زندگی چه کاری از شما ساخته است؟

در سه سالگی، کودک نسبت به چند ماه قبل تحرک و بی پروایی بیشتری دارد. هنگام دویدن و راه رفتن کنترل بیشتری بر مسیر حرکتش دارد. و ممکن است بتواند روی انگشت یک پا راه برود و یا لی لی کند. او می تواند در هر گام به کمک یک پا از راه پله بالا برود و حتی ممکن است چنان به خود مطمئن باشد که بتواند بدون گرفتن جایی از راه پله استفاده کند. اغلب اوقات او می تواند توپ را از پایین به بالا پرتاب کند و یک توپ بزرگ را در بین دست های کشیده اش نگه دارد. کودک می تواند توپ را به سمت جلو شوت کند.

شما می توانید با دادن فرصت بازی در فضای باز مثل پارک و یا زمین بازی صاف و بی خطر به کودکتان کمک کنید تا مهارت هایش به شکل کامل پرورش یابد.

مهارت های حرکتی ظریف کودک نیز کم کم پیشرفت می کند. در سه سالگی کودک باید این توانایی را داشته باشد که غذایش را با قاشق بخورد بدون اینکه غذا بریزد و نیز باید بتواند دست هایش را خودش بشوید و خشک کند و لباس هایش را به تنهایی و تنها با کمی کمک از جانب شما بپوشد.

کودک می تواند مداد شمعی را به شکل صحیح تر و محکم در دستانش نگه دارد و آنچه که ترسیم می کند نسبت به قبل قابل تشخیص تر است. او می تواند از تیزی اسباب بازی‌هایش برای بریدن اشیا استفاده کند.

هر چیزی که این فرصت را در اختیار کودک بگذارد تا مهارت هایش را تقویت وتمرین کند بسیار با ارزش است. وقتی کاغذ و مدادشمعی و مداد دراختیار کودک قرار می دهید موجب تقویت چالاکی کودک می شوید که این چالاکی هنگامی که او می خواهد مهارت نوشتن را بیاموزد به او کمک می کند.

با اینکه برای نوشتن به کودک کاغذ داده اید ممکن است نوشتن بر روی دیوار ها برایش جذاب تر از صفحه کاغذ باشد.

اکنون نوبت شماست که شرایطی فراهم کنید و مشوق کودکتان باشید تا استفلال بیشتری کسب کند. اجازه دادن به کودک برای تنهایی غذا خوردن و لباس پوشیدن، حتی اگر زمان زیادی از شما بگیرد عامل کمک کننده مهمی است چون فرصت زیادی تا  قبل از اینکه او مدرسه را شروع کند وجود ندارد.

در این سن، مهارت سخن گفتن و تفکر در کودک به سرعت پیشرفت می کند. او می تواند تعدادی از رنگ ها را بر هم منطبق کند و نیز نام برخی از آنها را بداند. او داستان را دوست دارد و اکنون همان زمانیست که ممکن است مجبور شوید یک داستان را بارها برای کودک بخوانید. دایره لغات او هر روز وسیع تر می شود، با اینکه ممکن است از خیلی از این لغات جدیدی که یاد گرفته  استفاده نکند.

گفتگو با کودک بسیار مهم است زیرا به او کمک می کند چیز هایی مثل ساختارجمله، ضمیر و زمان ها را یادبگیرد.

وقتی کودک تلاش می کند مهارت های کلامی که تازه کسب کرده است را تمرین کند حتما به او گوش دهید.

در این سن روش بازی کردن کودک مدام در حال تغییر است. زمانیکه در حال تمرین بر روی مهارت حل مساله، مهارت کلامی و خلاقیت است، دارای قوه تخیل بیشتری است و در این هنگام داستان هایی که به زبان می آورد بیشتر بر مبنای داستان کتاب هایی است که خوانده و یا برنامه های تلویزیونی است که دیده است.

اگر تا به حال چنین کاری انجام نداده اید باید بدانید اکنون بهترین زمان است تا کودک را با مهارت در آوردن لباس و نیز فعالیت های ابتکاری مثل خمیربازی، آب و شن و رنگ آمیزی یا پخت و پز آشنا کنید.

کارهایی که کودکتان انجام می دهد شاید چندان احساس خاصی را در شما بر انگیخته نکند ولی این کارها به عنوان یک خروجی مهم برای اوست که ایده های درونی اش را به شکل عینی و واقعی تبدیل می کند.

واجب است  کودک فرصت بازی با سایر بچه ها را داشته باشد تا بتواند مهارت های اجتماعی را در خود تقویت کند. این مهارت ها اورا توانمند می کند تا برای قرار گرفتن در محیط مدزسه آماده شود. سه سالگی بهترین زمان برای ایجاد بستری مناسب جهت کسب مهارت های اجتماعی، شناختی و فیزیکی است که او هنگام شروع مدرسه به آنها نیاز دارد.

کسب این مهارت ها تنها برای زنده ماندن کودک نیست، بلکه این مهارت ها موجب پیشرفت کودک در محیط آموزشی رسمی می شود ونقش شما در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

روانشناسی کودک ۴ سالگی

آنچه باید در مورد کودک ۴ ساله خود بدانید:

کودک شما اکنون ۴ ساله است و به احتمال زیاد  در حال برنامه ریزی هستید تا به زودی او را برای شروع پیش دبستانی و یا کلاس های اموزشی آماده کنید. در این دوره سنی  نگرانی هایی وجود دارد که اکثر والدین آن‌ها را تجربه می کنند: شما چگونه و از چه طریقی مطلع می شوید که کودک شما در سطح مناسبی از رشد است و مهارت هایی که برای آمادگی در مدرسه به آنها نیاز دارد کسب کرده است یا نه؟ و چطور اطمینان پیدا می کنید که کودک شما در مدرسه از هم کلاسی هایش عقب نخواهد افتاد؟

راه کارهایی وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد کودکتان درگیر تعارض نخواهد شد و طی یک تغییر و تحول رضایت بخش برای آموزش آماده می شود.

کودک ۴ ساله شما روی مهارت های حرکتی درشت تسلط کامل دارد و می تواند مثل یک بزرگسال از پله بالا برود، روی یک مسیر مستقیم راه برود، روی یک پا لی لی کند وبدون خطر از درخت و نردبان بالا برود.

به احتمال زیاد او در توپ بازی پیشرفت زیادی داشته است. می‌تواند به دقت بیشتری نسبت به یک سال قبل توپ را پرتاب کند و بگیرد. به او فرصت دهید تمرین این مهارت ها را ادامه بدهد. این موضوع  اهمیت زیادی دارد چون فعالیت های فیزیکی به او کمک  می کند تا هماهنگی های فیزیکی صحیح را درخود پیشرفت دهد و نیز زمانی که او یاد میگیرد با دیگران بازی کند تمرین این مهارت ها به او کمک می کند مهارت های شناختی و اجتماعی اش را بهبود  دهد.

کودک در این سن فرآیندهای تفکر در ارتباط با آگاهی های فضایی، قضاوت، سنجش ریسک و برنامه ریزی را  در خود پرورش می دهد. مهارت های حرکتی ظریف او نیز در راستای مهارت های درشت به سرعت پیشرفت می کند. اکنون او می تواند حداقل با ده مکعب یا بیشتر بک برج بسازد. سازه های خلاقانه تری درست کند و شروع به درک مفاهیمی مثل تعادل و پایداری می کند. او حالا یک پنچه بالغ برای گرفتن مداد دارد، نقاشی هایش قابل تشخیص تر و واقعی تر است و می‌تواند هنگام رنگ آمیزی از خط بیرون نزند. او می تواند با زیپ ها و دکمه ها راحت تر کار کند و لباسش را بدون کمک گرفتن بپوشد. او برای استفاده از قاشق و چنگال مهارت کافی را دارد ولی برای استفاده از چاقو جهت بریدن غذا چندان مهارت ندارد. بسیار مهم است که او را تشویق کنید تا حد امکان  برای لباس پوشیدن و غذا خوردن  استقلال کسب کند و به تنهایی این کار ها را انجام بدهد.

او برای انجام کارهای پیچیده بهتر عمل می کند و می‌تواند برای پر کردن فضاهای خالی یک پازل بین شکل ها و رنگ ها ارتباط برقرار کند. در این سن هر اسباب بازی سازه ای، مواد مورد نیاز برای  فعالیت های ابتکاری  و رنگ و مدادشمعی برای  پیشرفت مهارت های فرعی حرکتی  کمک کننده است، و نیز کاری که انجام می دهد یک خروجی مهم برای  مهارت تصور و خلاقیت او می باشد که از مهارت های شناختی بسیار مهم است.

احتمالا او دوست دارد برای خواندن یک داستان خودش را به کتاب نزدیک کند  و لغات و تصاویر  را  با چشم‌ هایش دنبال کند. حتی ممکن است حرف ها و شماره ها را تشخیص بدهد. می تواند اسم رنگ های بیشتری را  به درستی بگوید. اکنون زمان مناسبی برای بازی هایی مثل جستجوی رنگ ها، شعرهای ریتمیک در باره اعداد و حروف و یا هربازی دیگری که او را درگیر شناخت چیزهای مختلف می کند، است .

این بازی ها به کودک کمک  می کند مهارت ابتدایی  شمارش و حروف الفبا  را که زمان شروع مدرسه نیاز دارد، یاد بگیرد و نیز دایره لغاتش را وسیع کند. اجازه دادن به او برای بازی با همسالانش بسیار مهم است، بازی با دیگران عاملی کمک کننده می باشد که  در کسب مهارت های اجتماعی برای دوستیابی در دوران شروع مدرسه لازم است و نیز  مفاهیمی مثل شراکت و نوبت گرفتن و برد وباخت را به کودک آموزش می دهد. کودک در طول زندگی به این مهارت ها نیاز دارد.

ممکن است این آخرین فرصت برای شما به عنوان پدر و مادر باشد تا مطمئن شوید کودکتان مهارت و تسلط کافی برای شروع مدرسه را دارد. کودکی که در محیط جدیدش احساس راحتی می‌کند شادتر است و نسبت به   کودکی که با یک پیچ و خم گسترده  در یادگیری درگیر است بهتر عمل می کند. به عنوان پدر و مادر در جایگاه خوبی قرار گرفته اید تا از کودکتان حمایت کنید و بهرین امکان برای شروع را به او  بدهید .