مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

بیایید باهم رفتار جراتمندانه تمرین کنیم

دوستان عزیزم من پیش مشاور برجسته ای رفته بودم و ایشون نوع رفتارهای من رو مورد بررسی قرار داد و به نکات خیلی خوبی رسیدم گفتم که برای شما هم بازگو کنم و باهم تمرین رفتار جراتمندانه داشته باشیم رفتاری که نه به خودمون ضرر بزند نه شخص متقابل را ناراحت کند حالا ان شخص چه ( همسر...دوست...خانواده و ... باشد)
رفتار شما جزو کدام مورد زیر است ؟


رفتار انسان خارج از سه نوع رفتار شناخته شده

منفعلانه،
پرخاشگرانه
جرأت مندانه
نیست مگر اینکه با توجه به شرایط خاص درونی وبرونی به نسبتهای متفاوت، رفتارها از نوعی به نوع دیگر درتغییر باشد ویا حالاتی بینابین داشته باشد. مهمترین عامل تعادل در رفتار، تربیت صحیح است .ما در خانواده وجامعه روزانه با رفتارهای سه گانه درارتباط هستیم ورفتارما نیز متأثر از انواع رفتارهای اطرافیان در تغییراست!

اگر بخواهیم تعریفی کوتاه از رفتار جرأت مندانه داشته باشیم،رفتاری مابین رفتار منفعلانه وپرخاشگرانه که درواقع همان رفتار منطقی است ازجمله ویژگی منحصر بفرد رفتارجرأت مندانه،توانایی احقاق حقوق خود با توجه به رعایت حقوق دیگران است.

در تعریف جرأت ورزی آمده :
یعنی توانایی در بیان افکار، احساسات و عقاید خود به شکل مستقیم، صادقانه و متناسب به نحوی که به حقوق خود و دیگران صدمه ای نرسانیم.

افراد جرأت مند عقیده واحساسات مثبت ومنفی خود رامخفی نمی کنند بلکه هرجا لازم باشد آزادانه با اعتمادبنفس کامل بدون توهین به دیگران تقاضای غیرمنطقی دیگران را قبول نمی کنند بلکه خواهان تغییر رفتارهای نا مطلوب هستند وبدین جهت خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار می کنند وخواهان تعامل اجتماعی هستند.
در موقعی که مرتکب اشتباه شوند،براحتی اشتباه خود را می پذیرند و به آسانی عذرخواهی می کنند.در گفتارشان صداقت،شفافیت وصراحت لهجه وجود دارد.

احساس مسئولیت بالایی در قبال وظایف محوله خود دارند ودر عین حال نیازهای خودشان هم برایشان مهم است. احساس رضایت «زندگی فردی،خانوادگی واجتماعی خود دارند وسعی می کنند اضطراب واسترس راازخود دورسازند. زیاد متکی به دیگران نیستند ولی حمایت دیگران رانیز قبول می کنند. اعتماد واطمینان به اطرافیان دارند .

گاهی ابراز وجود ، اعتماد به نفس هم سنگ جرات ورزی / رفتار جرات مندانه در نظر گرفته می شود.

مثالی برای درک بیشتر تفاوت رفتار جرأت مندانه با رفتار انفعالی و پرخاشگرانه
– یکی از آشنایان ماشین ما را برای روز تعطیل امانت می خواهد به ما می گوید:
آخر هفته ماشینت را به من می دهی؟
پاسخ انفعالی: من خودم برنامه هایی داشتم، ولی باشد.
پاسخ پرخاشگرانه: خیلی پررو هستی که یک دفعه از من چنین تقاضایی می کنی، فراموشش کن.
پاسخ جرأت مندانه: از قبل برای آخر هفته برنامه ریزی کرده ام، خوش حال می شوم در آینده به شما قرض بدهم، به شرط آن که زودتر خبر دهید.


حالا برای مثال چیزی که طرف مقابلتون ازتون درخواست کرده رو بگید و جوابتون رو هم بگید که مشخص بشه جزو کدام دسته هستید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.