تحول مسائل جنسی در کودکان (۷ تا ۱۲ سالگی)
دوره ی پنج ساله ی دبستان، دوره ای حساس و از نظر تثبیت شخصیت اخلاقی و تربیتی، مهم و سرنوشت ساز است. این دوره، دوره ی فراگیری آموز شهای زیربنایی و اساسی، پایه گذاری عادت ها، روابط کودک با دیگران است. بر این اساس ویژگی های جنسی کودکان این دوره را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
۱- سعی کنید آگاهیها و دانستههای فرزندتان را در مورد مسایل مربوط به جنس خود بالا ببرید . گاهی کودکان این سن و سال ، از پرسیدن چنین نکات و سوالاتی طفره میروند یا اجتناب میورزند . در این گونه موارد والدین و اعضای موثر خانواده میتوانند اطلاعات سالم و مورد نیاز او را که موجب ارضای حس کنجکاویاش میشود ، در اختیار او قرار دهند .
۲- زمانی که سعی میکنید تفاوتهای دختر و پسر را برای فرزندتان شرح دهید ، بر رعایت حقوق هر یک و نقشهای مساوی آنان در انجام کارها و وظایف روزانه ، تاکید کنید .
۳- توضیحات ساده ، مختصر و قابل فهمی دربارهی بلوغ و تغییرات گوناگون جسمانی ، عاطفی و رفتاری به کودک ۸ سالهی خود بدهید. هر چند کودکان این سن و سال هنوز تجربهای از این گونه تغییرات ندارند، ولی صحبت دربارهی آن موجب صمیمیت، یکرنگی و ایجاد فضایی احترامآمیز برای گفتوگویهای بعدی شما با نوجوانتان میشود. برای مثال ، گفتن این که در دوران بلوغ زیری و بمی صدای بچهها تغییر میکند و از این قبیل، راه را برای راهنماییها و هدایتهای بعدی شما باز میکند (سلحشور، ۱۳۸۴).
بسیاری از روان شناسان ۷ تا ۱۲ را سن نهفتگی یا اختفای جنسی معرفی کرده اند. بنابراین، برنامه ی تربیت جنسی هم باید با این نهفتگی هماهنگ باشد. اطلاعات نباید به گونه ای باشد که باعث بیداری زودرس جنسی گردد. تردیدی نیست که مدرسه در رابطه با تربیت، به ویژه تربیت جنسی، نقش مکمل را دارد و مسئولیت اصلی تربیت جنسی کودک و نوجوان به عهد هی پدر و مادر است.