مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

کوکانتان را به کدام شخصیت های کارتونی مخرب سپرده اید!؟؟



حمله سربازان کارتونی به کودکان ایرانی؟!!


در سال های اخیر اواخر تابستان و نزدیکی‌های شروع سال جدید تحصیلی، تصاویر شخصیت‌های خارجی روی لوازم التحریر کودکان و نوجوانان در رسانه‌ها نشان داده می‌شود و در نهایت با ابراز تأسف فراوان بدلیل حضور پررنگ این شخصیت‌ها در دنیای کودکان و عدم حضور شخصیت‌های ایرانی و اسلامی در این عرصه، کار به پایان می‌رسد.
ولی ظاهراً امسال کار فراتر از یک ابراز تأسف مختصر است، رسانه‌ها خیلی بیشتر ابراز تأسف کردند و برای یافتن و نشان دادن شخصیت های ایرانی-اسلامی تلاش کردند و خوشبختانه توانستند تا حدودی فضای لوازم التحریر را توسط طرح های بومی، البته هر چند موقت، پر کنند. اما واقعیت این است که بسیاری از مردم دقیقاً دلیل مُضرّ بودن شخصیت‌های غربی را نمی‌دانند یا آنطور که باید چهره پلید این شخصیت‌ها را نمی‌شناسند، شخصیت هایی که کودکان نه فقط با لوازم التحریر، بلکه با فیلم ها، انیمیشن ها، بازی های مختلف و.... آنها که به مراتب مخرّب ترند، ماٌنوس می شوند. در اینجا با رعایت اختصار به معرفی معروفترین و رایج‌ترین این شخصیت‌های غربی می‌پردازیم.

باربی سرباز پیر جنگ نرم


عروسک باربی محصول 1959 (54 سال پیش) شرکت "ماتل" است. شرکت ماتل توسط یک زوج یهودی الاصل به نام "آقا و خانم هندلر" مدیریت ‌شده و مکان آن در ایالت کالیفرنیای جنوبی آمریکا است این شرکت در ابتدا قاب عکس تولید می‌کرده. از آنجائیکه هندلرها علاقه زیادی به قاب کردن تصاویر زنان برهنه داشته‌اند در سفری که به آلمان داشتند به شخصیت "لی‌لی" که یک زن فاحشه معروف آلمانی بوده و عروسکی به همین نام و برگرفته از شخصیت او تولید شده، علاقه‌مند می‌شوند و امتیاز این عروسک را می‌خرند. ناگفته نماند که به گفته مفسران، لی‌لی نقش مؤثری در اثبات و ترویج نظریه‌های آزادی جنسی و هم جنس گرایی در اروپا داشته است.
اما کار اصلی در خلق شخصیت باربی بر اساس عروسک لی‌لی را "جک رایان" کارمند سازمان پنتاگون و طراح موشک‌های "اسپارو" و "هاوک" انجام داد. وی که مردی فاسد بوده و علاوه بر اینکه پنج بار ازدواج کرده از ثروت و امکانات فروانش برای رابطه‌های پنهانی با زنان هرزه استفاده می‌کرده، تخصص فراوانی در شناخت فرم بدن زنان داشته و در نهایت لی‌لی را به چهره انگلاساکسون تبدیل و باربی را طراحی می‌کند. باربی یک مانکن عروسکی از یک خانم 20-19 ساله است، با بدنی لاغر و قدی بلند (که نمایانگر یک قد 195 سانتی متری است) و طبق نظر متخصصان ارتوپد، اگر انسانی با این اندام وجود داشته باشد نمی‌تواند قدم از قدم بردارد و یقیناً با صورت به زمین خواهد خورد. لباس‌های باربی بسیار متنوع و بسیار گران قیمت و تجملاتی است و عریان گرایی، اشراف گرایی و مصرف گرایی سه مؤلفه اصلی این لباس‌ها هستند. در طول 40 سال گذشته باربی در عرصه‌های سیاسی آمریکا مثل انتخابات، جنگ ویتنام، گرانادا، پاناما، جنگ آمریکا با افغانستان و عراق و واقعه 11 سپتامبر به تهییج افکار عمومی جهان پرداخته و با عنوان "باربی، روح آمریکایی" معروف گردیده است. عروسک پسر؛ "کن"، محصول دیگر شرکت ماتل نیز دوستِ پسرِ معروف باربی است که در بازی‌ها، کارتون‌ها، سِتِ اسباب بازی و.... همراه باربی دیده می‌شود. محتوا و مضمون کارتون‌ها و بازی‌های باربی، رقص و آواز لباس‌های عریان است با که از طریق با ارزش نشان دادن جادو (به جای قدرت ماورائی خداوند) به اهداف خود می‌رسد. باربی در بسیاری از این کارتون‌ها با دوست پسرهای خود نقش بازی می‌کند. ماجراهای ************ باربی خصوصاً با دوست پسرهایش به قدری مستهجن است که بدلیل رعایت اصول اخلاقی جداً از ذکر آنها معذوریم. شاید همین قدر کافی باشد که خوانندگان محترم مطلع شوند که عروسک های باربی حامله هم اکنون در بازار اسباب بازی فروشی های کشورمان موجود است. هویت اصلی باربی در سبک زندگی او نمودار است، سبک زندگی‌ای مبنی بر لذت محوری و کاملاً شهوت آلود. طبق نظر کارشناسان غربی، باربی آموزگار سکس است که با آموزش عریان گرایی، اباحه گری، مصرف گرایی، تجمل گرایی و ایجاد مشکل سوء تغذیه برای کودکان ما نقش الگو را پیدا کرده است.
برتز؛ سربازی تازه نفس


بسیاری از هموطنانمان چهره این شخصیت را در اسباب بازی فروشی ها، لوازم التحریر فروشی ها و بسیاری دیگر از لوازم مورد نیاز کودکان و نوجوانان دیده اند یا حداقل زنان و دخترانی که در مهمانی ها و عروسی ها و حتی کوچه و خیابان خودشان را به این شکل در آورده اند، دیده اند. ظاهراً "برتز" هم مانند باربی فقط الگوی کودکان نیست و بزرگسالان هم خودشان را به همین شکل در می آورند.
برتز محصول شرکت "ام جی ای" در سال 2000 میلادی است. "اسحاق لارین" مدیر این شرکت، یک یهودی ایرانی الاصل است که پس از انقلاب اسلامی به آمریکا مهاجرت کرده است.



در چهره برتز، اندام های جنسی به شکل اغراق آمیزی بزرگ شده‌ اند. این چهره شباهت زیادی به چهره زنان بدکاره داشته و برگرفته از چهره ی شیطان پرست هاست و به قول معروف چهره ی فشنی دارد. سبک زندگی و نوع پوشش او هم مانند باربی، مروج عریان گرایی، مصرف گرایی، تجمل گرایی و اباحه گری است. "اشتیاق به مد" ( a fashion for pashion) شعار عروسک برتز است. در تمام بازی های و کارتون های برتز، او مشغول آرایش کردن، لباس پوشیدن، تمرین رقص و.... است برای شرکت در مراسم جشن، پارتی، ولنتاین و.... وی با دوست پسرهای مختلف خود رفتارهایی که مروج مسائل کثیف و مستهجن است را انجام می دهد که بدلیل رعایت اصول اخلاقی از ذکر آنها معذوریم و فقط به مطرح کردن چند نمونه قابل ذکر آن اکتفا می‌کنیم. در بازی های برتز کاربر (کودک ما) باید: - صورت او را آرایش کند. - بر بدن برهنه (!!) لباس بپوشاند. - طوری که مادر برتز متوجه نشود صحنه را طوری تنظیم کند تا برتز دوست پسرش را ببوسد. و.... بسیاری از روانشناسان و متخصصان کودک مانند "دپارتمان آموزش دوران کودکی دانشکده ویلوک بوستون" و.... بخصوص "انجمن روانشناسان آمریکا" تاثیرات این شخصیت کارتونی و عروسکی را برای کودکان بسیار مضرّ و مخرّب معرفی کرده اند.

شخصیت های پسرانه


امروز دیگر کمتر کسی است که شخصیت های "اسپایدرمن (مرد عنکبوتی)"، "سوپرمن"، "بتمن"، "بن تن" و "هری پاتر" را نشناسد. ویژگی مشترک همه این شخصیت های پسرانه، ایجاد حس خشونت طلبی و جنگ آوری (البته نه به شیوه ایثار گونه و شهادت طلبانه بلکه با تعریف حقیقت و عدالت به شیوه ی آمریکایی)، خیال پردازی در عرصه ی قدرت های ماورائی و جادوگری برای پسران است، بطوریکه بر اساس تحقیقات حتی برخی از پسر بچه ها، قدرت این شخصیت ها را از قدرت خدا بیشتر می پندارند.
در واقع در فرهنگ مادی گرایانه ی اومانیستیِ (انسان خدایی) غرب، قرار است این ابر قهرمان ها با قدرت فراوان، هوش سرشار و توانمندی های ماورایی خود، نقش خدا را بازی کنند و منجی بشر باشند. خشونت یکی از کلیدواژه های مهم این شخصیت ها ست. همانطور که پرندگان عصبانی (انگری بردز) هم با حمله به نمادهای اسلامی ایرانی (اماکن مقدس، مساجد، نقشه ایران، برج میلاد و...) به دنبال نهادینه کردن آن است. مضرّات ایجاد حس خشونت در کودکان بر کسی پوشیده نیست ولی شاید بسیاری ندانند که نتیجه و تأثیر معرفی قدرت های ماورائی و جادویی که هیچ شباهتی به زندگی عادی و دنیای واقعی ندارند بر روح و جسم کودکان ما چیست؟ این شخصیت ها عموماً شیطان را به شکل موجودی اسطوره ای، قدرتمند، شیک و دوست داشتنی معرفی می کنند و با ارائه تعریفی جدید از خیر و شرّ در جهان در لباسی به عنوان نماینده ی عدالت طلبی، نمادها و آرمان های آمریکایی (مثل نمادهای شیطان پرستی، فراماسونری و...) را مستقیماً و بیشتر اوقات تلویحاٌ ترویج می دهند. ایجاد حس هیجان بدون داشتن ریشه منطقی و عقلانی، نه تنها نقش سازنده ای در تربیت کودکان ندارد بلکه آنها را از نظر روانی مسخ کرده و خود را در کابوس های شبانه کودکان نشان می دهد. در خلال داستان‌ها، فیلم ها و انیمیشن ها ی این شخصیت ها، با دستیابی به اهداف از طریق جادو، این اصل که باید از طریق زحمت و تلاش به اهداف و ارزش های خود دست یافت در ذهن کودکان مخدوش می شود و وقتی بچه ها امکان استفاده از جادو را در زندگی خود نمی یابند، حس سرخوردگی و عدم خود باوری در آنها نهادینه می شود. لذا تربیت نسلی خشن، پرخاشگر و بی حوصله با بُنیه ضعیف و کم تحرک از نتایج ارتباط با این شخصیت ها خواهد بود و بعد از مدتی که این شخصیت ها به شکل قهرمان در ذهن فرزندان ما جا افتادند، با ارائه تصاویر و بازی های این شخصیت ها با دوست دخترهایشان با حالت های بسیار مستهجن، نوع خاصی از سبک زندگی را به فرزندان ما القا خواهند کرد. و این اتفاقات بسیار نرم و زیرکانه بوقوع می ‌پیوندد. همانطور که پسران معصوم این سرزمین در سنین کودکی در حالیکه حداقل 100 قسمت از کارتن "بن تن" را تماشا کرده اند، از چندی پیش باید شاهد صحنه های ارتباط نامشروع و باردار شدنِ دوستِ دختر بن تن در برچسب های جدید آنکه در فروشگاه ها عرضه می شوند، باشند. و بدتر از همه اینکه این شخصیت ها علاوه بر انیمیشن به شکل های واقعی و به صورت فیلم های سینمایی نیز ارائه شده اند که به صورت زنده و مملوس تری، خشونت و صحنه های مستهجن را به تصویر می کشند.
شخصیت‌های زنده


والدین زیادی از حضور شخصیت‌های عروسکی و کارتونی در فضای ذهن کودکان خود آگاهند ولی بسیاری از آنها شخصیت‌های واقعی و زنده ی دختر و پسرهای خارجی که تصاویر آنها روی لوازم مختلف مورد نیاز کودکان و نوجوانان است را نمی‌شناسند.
بعنوان مثال سالهاست که تصاویر دختری به نام "هانامونتانا (HANNAH MONTANA)" روی لوازم مختلف از جمله تی‌شرت، کیف، پازل، آلبوم، ساعت خصوصاً لوازم التحریر نقش بسته است. نام اصلی هانامونتانا، "مایلی سایرس" است که پس از بازی در نقش هانامونتانا در یک فیلم معروف به این نام مشهور شده است. هانامونتانا اکنون یک دختر 21 ساله آمریکایی است که یک سال بعد از به دنیا آمدن او، پدر و مادرش با هم ازدواج می‌کنند!؟! البته مادر او قبل از این ازدواج، دو فرزند دیگر هم داشته و پدر هانا آنها را می‌پذیرد، در ضمن پدر هانا نیز فرزندی دارد که حاصل یک ارتباط مختصر او با یک زن است و مادر هانا نیز او را پذیرفته است. البته کار پدر و مادر او پس از مدتی به طلاق کشیده شد. سریال هانامونتانا محصول 2006 و یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های آمریکایی است. در این سریال مایلی سایرس (14 ساله) روزها در نقش یک دختر عادی به نام مایلی استوارت و شبها در نقش هانامونتانا - یک خواننده مشهور - بازی می‌کند. او برای رسیدن به اهدافش بطور متعدد در این فیلم دروغ می گوید. هانامونتانا در این فیلم مشغول خواندن و رقصیدن است. او با پسرهای زیادی قرار می‌گذارد، ولی این دوستی‌ها بسیار کوتاه است. آوازهای معروف او عبارتند از: "رنج دیده"، "قبل از طوفان"، "قلب من برای عشق می‌تپد"، "لگد زنان و جیغ کشان"، "بیا دیوانه شویم"، "دختران وحشی"، "شب بیرون از خانه‌ی دختران"، "نمی‌توانم مطیع باشم"، "چه کسی مالک قلب من است" و......که محتوای اصلی آنها در مورد روابط آزاد و مستهجن دختر و پسر و شهوت نوجوانان است و با آهنگ‌های بسیار مهیج و شهوت انگیز که ابزار اصلی آن گیتار برقی است، آنها را اجرا می کند. آوازهای سیاسی او نیز معروف اند. مثلا "مهمانی در آمریکا" که به "سرود ملی آمریکا برای مرگ بن لادن" معروف است و در پایان اجرای این آواز، پرچم آمریکا در وسط صحنه به اهتزاز در می‌آید. او همچنین برای ملکه انگلیس و رئیس جمهور آمریکا نیز آواز خوانده و آن را به پرزید نت اوباما و خانواده او تقدیم کرده است. متأسفانه عکس ها و بازی‌های مختلف او از جمله هانامونتانا "در کنار ساحل"، "کارت بازی"، "هانا را آرایش کنید"، "بوسه هانا با دوست پسرش" و.... در فروشگاه ها و کلوپ های کشور موجود می‌ باشد. روانشناسان آمریکایی تأثیرات رفتارهای مستهجن و شهوانی او را بر روی کودکان و نوجوانان مخرب و مضر اعلام کردند. او در سال 2011 بعنوان شصت و چهارمین زن تند مزاج دنیا و هشتاد و نهمین زن ************ی دنیا معرفی شده است. شاید شما هم تصویر این 3 جفت دختر و پسر را روی لوازم مختلف کودکان و نوجوانان دیده باشید. این‌ها، شخصیت‌های اصلی فیلم‌"های اسکول موزیکال" (HighScool Musica هستند. نسخه اول، دوم و سوم این فیلم در بازار موجود است. این 3 جفت دختر و پسر که در واقع دوست‌دختر و دوست‌پسر هستند، چهره یک جفت از آن‌ها اروپایی، یک جفت آفریقایی و یک جفت آسیایی است. در صحنه‌های مختلف فیلم، این شخصیت‌ها در حال خواندن و رقصیدن و بوسیدن و معاشقه کردن و... هستند و با گفتارها و رفتارهایشان آزادی روابط دختر و پسر قبل از ازدواج را زیبا درست و جذاب نمایش می‌دهند. متاسفانه تصاویر این شخصیت ها نیز در محصولات و ملزومات کودکان و بخصوص نوجوانان زیاد دیده می‌شود. علاوه برموارد ذکر شده در بالا، شخصیت‌های الگوساز متنوع دیگری نیز وجود دارند مثلاً: "سلنا گوموز"، بازیگر و خواننده آمریکایی که کارهای مشترکی با هانامونتانا انجام داده و سبک زندگی ای مشابه هانامونتانا دارد و تصاویر، فیلم و بازی‌های او در سطح جامعه موجود است. "جاستین بییرز"، خواننده کانادایی که عملاً عامل صهیونیست‌هاست و در حمایت از حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی فعال بوده و یک افسر صهیونیستی محافظ اوست وی مدتی دوست پسر سِلِنا گومرز بوده و با او ارتباط داشته است. "عروسک‌های وینکس"، 7 شخصیت انیمیشنی وینکس که هر کدامشان از سیاره‌ای آمده‌اند، یک دوست‌پسر مخصوص دارند و مروج یک جنبه از سبک زندگی هستند و حیوان خانگی دارند مثل سگ، خوک، گوسفند و... نوع لباس پوشیدن و رفتارهای این شخصیت‌ها بسیار مستهجن است. و..... همگان می دانند که نوجونان و جوانان از دوران بلوغ تا زمان ازدواج(که متاسفانه سن ازدواج بالاتر هم رفته) دوران سخت و پر پیچ و خمی را می گذرانند و اگر برای کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات خود در برابر شهوت، برای رعایت تقوی و خویشتن داری توانمندی نداشته یا آموزش ندیده باشند، ممکن است لطمات جبران ناپذیری به جسم و روح خود وارد سازند که گاهی اثرات آن تا آخر عمر باقی خواهد ماند. متأسفانه اکنون با استفاده از این شخصیت ها با ویژگی ها و سبک زندگی فوق الذکر و نتایج آن مانند پایین آمدن سن بلوغ جنسی و افزایش مکرر تحریکات جنسی، عرصه برای فرزندان ما روز به روز تنگ تر و تنگ تر می شود.

چند نکته و سوال پایانی اما مهم؛

1) همانطور که ملاحظه شد هر کدام از این شخصیت‌ها با دقت فراوان طراحی و برنامه‌ریزی شده اند بطوریکه تمام گفتارها و رفتارهایشان حاوی پیام‌های تأثیر‌گذاری برای فرزندان ماست.

2) متولیان جامعه و نگهبانان فرهنگ عمومی وظیفه شرعی و قانونی دارند با دقتی به مراتب بیشتر و عمیق تر، از کودکان و نوجوانان معصوم این سرزمین پاک و مقدس، نسبت به وجود غذاهای فاسد و گندیده‌ی ذهنی و روحی مراقبت و محافظت کنند.

3) آیا واقعاً استفاده از چند تصویر گرافیکی آن هم صرفاً روی لوازم التحریر را می‌توان شخصیت‌هایی ایرانی- اسلامی (!!!) دانست؟ و آیا این تصاویر می‌توانند با شخصیت‌های هویت دار، معنی دار، پیام دار و سبک زندگی دار غربی ،که در این یادداشت به چند نمونه از آنها اشاره شد، مقابله کنند؟

4) چرا مؤسسات و سازمان های معتبر حوزه‌های روان شناسی، ارتباطات، جامعه شناسی، کودک و نوجوان، فرهنگ عمومی و... در مورد حضور و صحنه گردانی شخصیت‌های خارجی فقط مشاهده‌گرند و اقدامی نمی‌کنند؟

5)چرا پژوهش ارزشمندِ نظری و تحقیقی، میدانی، بررسی های موردی و... در این موضوع تا کنون انجام یا منتشر نشده است؟چرا صاحبنظران حرفی نمی زنند؟ چرا دستگاه های نظارتی ساکت اند؟

6) چرا صدا و سیما به کلوپ های CD فروشی ها، سری نمی زند و از فیلم ها و بازی های کودکان و نوجوانان سراغی نمی گیرد و در حد لوازم التحریر بسنده کرده است؟

7) چرا فیلم، انیمیشن، بازی و محصولات متنوع این شخصیت ها براحتی حتی در سوپرمارکت ها در دسترس کودکان است و بعضاً بصورت مجاز در شبکه توزیع در سراسر کشور پخش می شود؟ براستی منتظریم چه اتفاقی بیفتد تا کاری بکنیم؟...نکند دیر بشود... نکند دیر شده باشد....نکند ...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.