پژوهش محققان دانشگاه وسترن سیدنی در دستاوردی که میتواند نظریه ترجیح
ذاتی کودکان به اسباببازیهای دخترانه و پسرانه را به چالش بکشد، نشان
داده که پسربچهها اسباب بازیهای چهرهدار مانند عروسکها را به اسباب
بازیهایی نظیر ماشین و کامیون ترجیح میدهند.
طی این پژوهش محققان به گروهی از کودکان چهار تا پنج ماهه، تصاویری از
عروسک یا انسانهای مونث و مذکر و همچنین ماشینها، بخاری و اجسام مشابه
را نشان دادند.
در مرحله بعدی، میزان خیره شدن این کودکان به اشیا و اولویتبندی آنها
برای طولانی بودن این تمرکز بر هر عکسی اندازهگیری شد. نتایج نشان داد
پسربچهها هم مانند دختربچهها، در مقایسه با تصاویر ماشین علاقه بیشتری به
عروسکها نشان دادند.
دکتر "پائولا اسکودرو"، سرپرست این پژوهش میگوید: عرف تمام جوامع این
است که معمولا برای دختربچهها عروسک و برای پسربچهها کامیون و ماشین
خریداری میشود، اما علم نشان میدهد که پسرها عروسک را بیشتر دوست دارند!
تحقیقات پیشین نشان داده که کودکان سه ساله پسر ترجیح میدهند تا با
اسباب بازیهای مربوط به ساختوساز و حملونقل بازی کنند و دخترها نیز
بازی با عروسک را بیشتر میپسندند. اما طی این پژوهش که با استفاده از
فناوری «ردیابی چشم» صورت گرفت، محققان متوجه شدند که این اولویتهای
وابسته به جنس در کودکان پنج ماهه دیده نمیشود و این امر نشان میدهد که
چنین تفاوتی ناشی از تغییرات فیریولوژیکی (سطوح هورمون)، رشد شناختی و یا
فشار اجتماعی است.
محققان در پایان تصریح کردند: تحقیقات بیشتری برای درک چنین تفاوت
سلیقهای در سن پنج ماهگی تا سه سالگی پسرها مورد نیاز است تا بتوان فهمید
که آیا طبیعت یا محیط پرورش کودک است که طی این بازه زمانی بین پنج ماهگی
تا سه سالگی بر چنین واقعهای تاثیر میگذارد.
یافتههای این پژوهش در مجله Experimental Child Psychology منتشر شده است.