
گیمنت چیست؟
معنای لغتی این کلمه یعنی بازی شبکهای. گیمنت به جایی میگویند که چند
کامپیوتر به یک دیگر متصل شده و شبکهای را به وجود میآورند و شما در این
مکان مفرح با دیگران به رقابت و بازی سالم میپردازید.
اکثر ما بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانیمان را در کلوپها و یا همان به
اصطلاح عامیانه «آتاریها» به یاد داریم. تلویزیونهای کوچک با کنسولهایی
مانند آتاری، سگا و نینتندو؛ این دقیقا
نوستالژی یک گِیمر است! با
گذشت زمان محصول ماندگار شرکت سونی به نام پلی استیشن دنیای گیم کنسولی را
متحول کرد. همزمان با این جریان پدیدهای نو از درون کلوپها ظهور میکند
به نام گیمنت که آن را میتوان فرزند خلف همان کلوپها یا آتاریها دانست.
اما این سوال که گیمنت چگونه جایی است، هنوز هم برای بسیاری از
خانوادهها مطرح است. شاید همان ترسی که خانوادهها از استادیومهای فوتبال
دارند، در مقیاسی بسیار کوچکتر از گیمنت دارند و این قطعا از نداشتن
آگاهی خانوادههاست از آنچه که در درون گیمنتها میگذرد. در این پرونده
قصد داریم خوبیها و بدیهای گیمنتها را برای شما شرح دهیم تا شاید به
سوالاتی از این قبیل پاسخ دهیم.
1- دوستیهای گیمنتی
اگر شما هم اهل بازیهای تحت شبکه باشید، پس حتما گیمنت پاتوق شماست و
معمولا هم هرکس در یک گیمنت خاص لنگر میاندازد. جذابیت بازیهای
کامپیوتری از یک طرف و اعتیاد بازیکن به بازی از طرف دیگر و مهمتر از همه
رفاقتهایی که در محیط گیمنت بهوجود میآید، به زعم من از مهمترین
عواملی هستند که بازیکنها ساعتهای زیادی را در گیمنتها سپری میکنند.
2- تمرین و قهرمانی
برای یک گیمر حرفهای قهرمانشدن در مسابقات مختلف یک ایدهآل مناسب است.
برای دستیابی به این ایدهآل، گیمر باید تمرینات فشردهای را در قالب یک
برنامه مدون انجام دهد. تمرین انفرادی برای قهرمانی شرطی لازم است و نه
کافی. شما برای رفع نقصهای خود و کسب تجارب بهتر نیازمند همفکری با
دیگران هستید. بدون درنگ گیمنت بهترین میزبان شماست. شما با تمرینات موثر
در گیمنت به شرایط مسابقه نزدیکتر میشوید. در اینجاست که میتوانید با
آنالیز بازیهای حریفانتان نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کرده و برای
آنها برنامهریزی کنید. همچنین میتوانید با تمرین زیاد خود را در
آرمانیترین شرایط قرار دهید. قطعا در خارج از این محیط این امر هرگز میسر
نخواهد بود.
3- اینترنت، کافینت و گیمنت
گیمنتها و کافینتها زاده دهه 80 هستند و این یعنی عمری کوتاه! اما رشد
سرطانوار گیمنتها کافینتها و به موازات یکدیگر بهگونهای بود که در
چند سال گذشته عادت کردهایم که در هر محله و خیابان و یا حتی مجتمع تجاری
شاهد عرض اندام این دو پدیده باشیم و خوشبختانه شاهد واکنش خوب جامعه در
مواجهه با گیمنتها و کافینتها بودیم. اما با ظهور پدیدهای جدیدتر به
نام
اینترنت پرسرعت عرصه برای کافی نتها تنگتر از گذشته شد! برای
توجیه این اتفاق باید گفت کافینتها مکانی مناسب هستند برای انجام کارهای
اینترنتی و با بازشدن پای اینترنت پرسرعت در خانهها، شاهد کمرنگترشدن
نقش کافینتها در سطح اجتماع هستیم. اما ضرورت بازیهای آنلاین برای
بازیکنها به گونهای بود که اینترنت مهمانی همیشگی برای گیمنتها به حساب
میآید. بازیهای متعددی وجود دارند که نیازمند اینترنت پرسرعت هستند. پس
از نقش این پدیده مهم در صنعت گیم نمیتوان چشم پوشی کرد. درست است که
دنیای گیمینگ اثر پذیری بالایی از اینترنت دارد، اما میتوان از اینترنت به
عنوان مکملی بسیار خوب برای گیم نام برد.
4- جایی برای بازی انفرادی نیست!
بازیها را میتوان به دو دسته انفرادی و تیمی تقسیم کرد. برای انفرادی
بازیکردن شاید بتوان از گیمنت چشمپوشی کرد و به کمک اینترنت بازی کرد،
اما همان گونه که از نام بازیهای تیمی پیداست، نمیتوان همیشه در خانه و
به کمک اینترنت یک بازی تیمی را انجام داد. آگاهبودن از وضعیت
همتیمیهایتان در یک بازی تیمی امری است ضروری و در جریان بازی به علت
زمان کم و سرعت بالای تصمیمگیری نمیتوان چَت میان بازی را گزینهای مناسب
قلمداد کرد. گرچه این مشکل به کمک اسکایپ تا حدودی مرتفع شده، اما مثل
معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن» اینجا نیز کاربردی بسیار دارد تا شما را
بار دیگر راهی گیمنتها کند تا بتوانید از آن طریق با دوستانتان تیمی بازی
کنید و لذتتان را چند برابر کنید. البته فرق بین بازی در خانه و گیمنت
فقط به همین مسائل ختم نمیشود. اینترنت بسیار بسیار پرسرعت خانگی در یک
بازی به قدری دچار وقفه و تاخیر میشود که ممکن است در کل قید آن بازی را
بزنید که این مشکل در گیمنتها به دلیل شبکهبودن سیستمها به هیچ وجه
مشاهده نمیشود.
5- گیمنت و کارآفرینی
میتوان از گیمنت به عنوان یک کارآفرین نمونه یاد کرد. حتما پیش خودتان
میگویید اَه! این دیگر کیست؟ چقدر با تعصب از گیمنت حرف میزند و اغراق
میکند. اما واقعیت نشان داده است که حق با من است. گیمر برای بازی به
گیمنت میآید، اما گیمر هم مانند دیگران گرسنه و تشنه میشود. همیشه کنار
گیمنتها اثری از سوپرمارکتها و فست فودها و رستورانها دیده میشود و
کنار گیمنتبودن به عنوان یک فاکتور مثبت برای مشاغل فوق است. البته از
سود هنگفت آژانسهای اطراف گیمنتها نباید چشم پوشید، زیرا زمانی شما از
بازی سیر میشوید که صاحب گیمنت قصد تعطیلی آنجا را دارد و این یعنی زمانی
که دیگر تاکسی در شهر یافت نمیشود. البته منظور از این مطلب مرفه نشان
دادن قشر گیمنت رو نیست و همه گیمرها هم همیشه از بیرون غذا تهیه
نمیکنند و همیشه هم آژانس سوار نمیشوند، اما اینها واقعیتهایی بود که در
حوالی گیمنتها وجود داشت و دانستن آنها خالی از لطف نبود. پس دیدید که
گیمنت بسیار کارآفرین است و کلا دمش گرم!
6- محیط گیمنت
حساسیت خانوادهها برای کنترل فرزندانشان واقعیتی است انکارناپذیر و بعضا
ستودنی. اما این که گیمنت چگونه محیطی است، امری است نسبی. شما هرگز
نمیتوانید بگویید گیمنتی دارید با محیطی کاملا پاک. تاثیرپذیری کودکان از
جوانترها در گیمنت هم امری است اجتنابناپذیر. اما مدیریت این بحران به
دست صاحب گیمنت است که با بداخلاقیهای درون گیمنت برخوردی درخور آن را
بکند. ولی واقعیت بدون اغراق گیمنتها نشان میدهد درصد بسیار کمی از
جمعیت گیمنتها افرادی بداخلاق هستند و اگر گیمنت را جامعهای آماری نسبت
به جامعه چند 10 میلیونی ایران در نظر بگیریم، خانوادههای محترم متوجه
میشوند که فرزندانشان پا در محیطی پاک قرار میدهند. میزان بزه در گیمنت
بسیار پایین است.
و در یک نتیجهگیری کلی میتوان گیمنت را مکانی امن حتی برای کودکان و نوجوانان قلمداد کرد.
7- گیمنت و آموزش
تاثیر گیمنت به روی اهالی گیمنت و یا همان گیمرها از لحاظ یادگیری
کامپیوتر قابل ملاحظه است. شما حتما در گیمنت روزبهروز بر علمتان از
کامپیوتر و اینترنت افزوده میشود. کارهایی مثل شبکهکردن کامپیوترها را از
هر گیمری میتوان انتظار داشت. در سالهای گذشته بسیاری از گیمرهای
حرفهای جذب شرکتهایی شدند که زمینه کاریشان به کامپیوتر نزدیک است.
8- اندوهها
گیمرهای حرفهای جامعهای بسیار کوچک هستند. طبیعی است فقدان یک دوست در
این جامعه کوچک بسیار جانسوز باشد. جواد م. بازیکن بسیار خوشاخلاقی بود که
جامعه گیم ایران را عزادار کرد. متاسفانه شاهد از دستدادن سیدسعید ح، یکی
دیگر از بازیکنان بااخلاق و دوستداشتنی دیگر بودیم. امیدوارم در دیگر گیم
ایران شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.