مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده
مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

مشاوره ازدواج و خانواده کودک و نوجوان

سایت تخصصی مشاوره روانشناسی و روانپزشکی با هزاران مطلب مفیدو آموزنده

نور درمانی در درمان اختلال خلقی فصلی


نور درمانی(Light therapy) یا فتوتراپی(به طور کلاسیک به عنوان هلیودرمانی نامیده می شد) شامل قرار گرفتن در معرض نور روز و یا طول موج خاصی از نور با استفاده از لیزر، دیودهای ساطع کننده نور، لامپ های فلورسنت، لامپ های دیکرونیک و یا لامپ های بسیار روشن، نور تمام-طیف، که معمولا با دستگاه های مختلف کنترل می شود، می باشد. نور برای مدت زمان تجویز شده و در برخی موارد، در یک زمان خاص از روز تجویز می شد.
استفاده مشترک از این واژه با درمان اختلالات پوستی(عمدتا پسوریازیس)، اختلال خواب و برخی از اختلالات روانی همراه است. نور درمانی هدایت شده به پوست، برای درمان آکنه ولگاریس، اگزما و زردی یا یرقان نوزادان نیز استفاده می شود. نور درمانی که شبکیه چشم را مورد هدف قرار می دهد در درمان اختلالات ریتم شبانه روزی مانند سندرم خواب مرحله ای متاخر استفاده می شود و همچنین می تواند برای درمان اختلال خلقی فصلی، و با حمایت هایی برای اختلالات روانی غیر فصلی نیز مورد استفاده قرار گیرد.


درمان فوتودینامیک


این درمان بر این اساس می باشد که یک مایع حساس به نور به بدن تزریق می شود. این مایع به سلول های ناسالم بدن متصل می شود. زمانی که از خارج در معرض نور قوی قرار گیرد به جامد تبدیل می شود، و در نتیجه سلول های ناسالم را می کشد. یکی از درمان ها استفاده از نور آبی با اسید آمینولولونیک برای درمان کراتوز اکتینیک می باشد. این درمان مورد تایید FDA ایالات متحده شده برای درمان آکنه ولگاریس نمی باشد.


اختلال خلقی فصلی و نوردرمانی


در حالی که نور خورشید کامل برای اختلال خلقی فصلی (SAD) ترجیح داده می شود، جعبه های نور ممکن است برای درمان این بیماری موثر باشند. جعبه های نور برای اختلال خلقی فصلی برای فیلتر کردن بیشتر نور UV طراحی شده، که می تواند باعث آسیب چشم ها و پوست شود. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از جعبه نور را برای درمان اختلال عاطفی فصلی به دلیل نتایج نامشخص در مطالعات کارآزمایی بالینی مورد تایید قرار نداده است. اما هنوزهم درمان با نور به عنوان فرم اصلی درمان اختلالات عاطفی فصلی دیده می شود. نور مستقیم خورشید، منعکس شده به پنجره ها ی خانه یا محل کار توسط یک دستگاه آینه ای قابل کنترل با کامپیوتر به نامheliostat یا خورشیدتاب نیز به عنوان یک نوع از نور درمانی برای درمان اختلال عاطفی فصلی استفاده می شود. این امکان وجود دارد که پاسخ به درمان با نوردر مورد اختلال عاطفی فصلی، وابسته به فصل باشد. مبتکر ایرانی این طرح علیرضا احمدیان است : اثربخشی فوتو توریسم در کنترل علائم اختلال افسردگی فصلی.


عوارض جانبی


عوارض جانبی پرتو درمانی برای اختلالات خواب مرحله ای عبارتند از: بیقراری یا عصبانیت، سردرد، و حالت تهوع. برخی از شکایات جسمی غیر افسردگی (مانند ضعف بینایی و راش پوستی یا سوزش) ممکن است با پرتو درمانی را بهبود یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.